Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Har letat och det finns en uppsjö av trådar om problem att växla. Men ingen beskriver det problem som jag har.

Lägga i ettan och backen, varm/kall motor inga problem. Det är vid färd när man ska växla upp som det är problem. Det känns ungefär som att växla utan koppling, det är stumt tills växeln hoppar i. Ibland kan det rassla som sjutton som att de inte är i synk. Men låter jag varvtalet gå ner till ca 1200 (dit sjunker det snabbt, för att sedan långsamt gå ner till tomgångsvarvtal) så har jag inga problem alls att växla. Samma sak med nedväxlingar, det är inga problem och där behöver jag inte varva upp eller liknande. Och de andra trådarna beskriver ju osmorda splines att kopplingen ligger i och värst för ettan och backen, men det känns som att jag har ett annat problem.

Sammanfattning, växla upp problem, värst är trean.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det kan fortfarande vara splinsen även om 1an och backen upplevs ok. Jag kan ha problem med 4an ibland faktiskt. Speciellt när man drar tungt(typ flyttkärra) och har växlat mycket så det blivit riktigt varmt. Fast jag har iofs lite bråk med 1an och backen någongång imellanåt också, dock inte lika ofta, och inte i samband med 4an.

Något annat som kan påverka växlingarna är bussningarna till länkaget. Är dom slut, vilket är rätt vanligt, så kan det bli bråkigt att växla.

Ytterligare en orsak kan ju vara att dina sync-ringar helt enkelt är halvt-skrot...

Hur som så är det ner med lådan som gäller för att syna och inspektera allt. Finns inga genvägar tyvärr(såvida det inte bara är bussningarna som är slut, dom byter man på 2min)...
Användarvisningsbild
av erikn
Får kolla bussningarna, för det är ju alltid vid acceleration när man ska växla upp som det är problem. Kan ju tyda på att någonting är lite snett om bussningar är slut. Kan tillägga att jag bytte olja i torsdags, utan att det blev någon skillnad. Jag har aldrig problem med ettan och backen, bara för att förtydliga en extra gång.

Synk-ringarna kan ju vara slut, den har snart gått 40 000 mil.
Användarvisningsbild
av erikn
Vi har tagit det lugnt med växlandet, så vi har klarat oss. Men nu funderade jag på det här när någon annan tråd kom upp med liknande problem. Hittade den här filmen på nätet och att sätta kullager där känns ju som att det skulle kunna tänkas fungera riktigt bra. Någon med åsikter mot?

Vad ska det vara för inner- och ytterdiameter på kullagret?

[youtube]ue99gtuhatM[/youtube]
Användarvisningsbild
av erikn
Köpte på mig kullager på Biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... rtId=41450 8x22x7.
Brickor från Jula, http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... or-315994/ 8,4x24

Fick ta lite smärgelduk för tappen och körde med slip på dremeln där bussningen satt i yttre ringen. Var inte jätteglappt innan, och kan säga att skillnaden är inte stor. Men ska prova att byta olja en gång till och då till Redline MTL som de tipsar om i den här tråden. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=128119 Men skillnad är det mot förut helt klart.

Bild

Bild

Bild

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]