Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått fatt i ett kablage med strömbrytare för extraljus till min S70, men jag har ingen koll på hur jag ska koppla in det hela.
Kan någon hjälpa mig att få tag i Volvos monteringsanvisning för extraljus?
Hittar inget i varken VIDA (under electrical equipment eller miscellaneous) eller på volvos hemsida. Vad har du fått tag på exakt? Brytare -> relä -> extraljus typ? Alltså inget särskilt, bra dra kablar i lämplig längd och dimension. Inte som på nyare bilar som ska ha mjukvara t.o.m.
Schmoyoho skrev:Hittar inget i varken VIDA (under electrical equipment eller miscellaneous) eller på volvos hemsida. Vad har du fått tag på exakt? Brytare -> relä -> extraljus typ? Alltså inget särskilt, bra dra kablar i lämplig längd och dimension. Inte som på nyare bilar som ska ha mjukvara t.o.m.
Ingen mjukvara och sånt trams, nej.
Volvos kabelsats med strömbrytare, ska kopplas in i något kontaktstycke under ratten. Hur det sedan kopplas vidare till extraljusen har jag ingen aning om. Vanlig kabeldragning till extraljus är annars inga problem, har gjort det åtskilliga gånger. Det är just varianten med Volvos originalgrejor jag inte har koll på.
Det är inte fördraget kablage på dessa bilar, dvs du har inte någon kabel som går ifrån kupén ut till motorrummet.

Själva kabelhärvan till strömställaren är det bara typ plug and play. Nu vet inte jag vad du ska ha för extraljus och hur många och sen watten på dessa, men har för mig att strömmatningen från kontaktdonet klarar av max 15 A. Jag körde med 3 st extra ljus på totalt 300Watt, jag gjorde som så att jag kopplade ihop allt ute i motor rummet dvs som man vanligtvis kopplar in extraljus. Signal + tas från lämplig helljuslampa signal - tar du sedan och drar in en kabel till kupén och sätter den i sockeln på kabelhärvan där vanligtvis ett relä ska sitta, Sätt i signal - kabeln i sockeln på den plats som det finns en tunn grön kabel på. Är allt rätt kopplat så har du nu en fungerande strömbrytare för extraljusen.

Har kvar några dåliga bilder :)

En dålig bild på kontaktstycket där kabelhärvan ska anslutas, man får iaf försöka få in huvudet mellan sätet och ratten och kika upp vid pedalerna, då sitter detta (gula) kontakt stycke fast på sidan som synes på bilden.
Bild

Den gula pilen på bilden visar kabeln som kommer från extraljusreläet ute i motorrummet.
Bild
Finns ett relä på kablaget med strömbrytaren. Får väl försöka klura ut hur man tänkte sig det hela på Volvo när man tog fram monteringssatsen.
Ska inte ha något märkvärdigt, två NBB 175 med 100w lampor.
MarcusJ skrev:Finns ett relä på kablaget med strömbrytaren. Får väl försöka klura ut hur man tänkte sig det hela på Volvo när man tog fram monteringssatsen.
Ska inte ha något märkvärdigt, två NBB 175 med 100w lampor.
Man får stifta ur kontaktstycket och sätta i en extrakabel i samma stift och denna kabeln ska sedan ut till motorrummet, denna kabeln är spänningsmatningen för extraljusen.
Ok då kan du inte ta spänning från kontaktstycket, den klarar av max 2X55 watt.
DayDreamer skrev:Ok då kan du inte ta spänning från kontaktstycket, den klarar av max 2X55 watt.
Det var ju typiskt. Säkringen ska ju vara 30A enligt monteringsanvisningen, dumt att begränsningen ska sitta i kontaktstycket.

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]