Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toodie
Lite grund info, bilen är en v70 1997 med fungerande awd och 2,5t motor. Bilen köptes med felet att abs:en inte fungerade, någon av bakre givarna är bytta (kommer inte ihåg vilken). Jag felsökte abs:en med vol-fcr, det gick inte ens få kontakt med abs-enheten, så jag tog isär den och lödde om de lödningar jag hittat på internet inte brukar fungera, när jag monterade tillbaka boxen så fungerade abs:en några inbromsningar sen så sluta den fungera, startade man om bilen fungerade den några hårda inbromsningar igen sen samma fel. Så jag tog en fungerande abs enhet från min bruksbil. Nu fungerar abs:en, Men lampan lyser fortfarande för både abs och bromslampan (har tillräckligt med bromsvätska), finns 1 felkod kvar, att de inte finns signal för hastighet (fel i krets) detta är alltså en enhet som inte genererade felkoder i min brukis. både hastighetsmätaren, varvräknare och trippmätare etc fungerar inte, så hur ska jag gå vidare nu för få ordning på problemet? mvh
ok skall försöka få tag i en sådan, men vfr fungerar inte varvräknaren då? föregående ägare påstår att mätarhuset blivit "bränt" då detta hände med original instrumenthus som han senare bytte ut till nuvarande, jag testade igår de gammla instrumenthusen och det var helt dött tillskillnad mot det jag har nu som fungerar med tankmätare, värme varningslampor etc
Kontrollera ABS-kransarna och samtliga ABS-givare.
Min erfarenhet är att det inte håller länge att försöka laga ABS-givare.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]