Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TivoliBG
Funderar på om Bosch Motronic 4.3 som sitter i bla vår kära 850 T5 är ett adaptivt styrsystem?
Dvs att det kan löna sej att "nolla" systemet (inte felkoder) efter ändring av tex luftfilter, DP, tändstift etc som kan ändra motorkaraktären för att sedan låta den gå ett par mil eller 7 för att "ställa in sej"

Nån som vet?

mvh: TivoliBG
av TivoliBG
ok, nä det är klart att det finns begränsningar. Vilket är det bästa sättet att göra en "nollning" på?
köra bilen varm, ta ur boxen/göra strömlös 5 minuter, starta och köra lugnt nån mil?
Göra strömlös från kall motor, strömsätta och sedan köra tills varm?

Nåt tips där Marlboroman? På GM's äldre styrdon skulle motorn vara varm vid "nollning" minns jag
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag skulle nog säga att det är bästa att göra den strömlös och så börja med en kall motor. För sedan måste boxen gå igenom 2-3 körcykler innan den börjar hitta rätt och så sakteliga börjar finjustera. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad en körcykel ska innehålla egentligen. Men om man startar bilen och åker en sväng och ser till att få in både tomgångskörning, ett par hårda accelerationer och lite lugn landsvägskörning och så brukar det börja gå till sig.

Letar man så finns det säkert scheman för exakt vad som bör göras för snabbaste möjliga inkörning. Sen kommer ju adaptionen bli bättre över tid när systemet lär sig vad som händer och det kan fintrimma riktigt.
av TivoliBG
Tack för svar :)
Det låter ju vettigt. Inte för att nåt särskillt är gjort med bilen men kan vara kul att se ev förändringar i soppaförbrukning mm. Nu är det inget att klaga på iofs, men man är ju nyfiken av naturen. Körde en långrunda i helgen med den och medelförbrukningen la sej på 0.86. Volvo 855 T5 med B5234, automatlåda, vinterdäck å 4 pers i bilen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Enda sättet att nolla adaptionerna är genom att göra styrboxen strömlös en stund(10-30min, varierar). Men det är så små marginaler att det någon super-uppenbar skillnad kommer det inte bli. Enda skillnaden är att bilen kan bli att gå som en påse nötter några mil tills den adapterat sig igen.
av MickeM
Som Lucif3r säger...

Det är helt bortkastat att "nolla" den under de premisserna.
Den uppdaterar och justerar sig kontinuerlig för att gå optimalt.
Den kommer alltså att optimera sig för de nya sakerna på nån mil.
Ingen poäng i att börja från noll.

När/om någon justeringsparameter hamnar utanför satta gränser, sätts felkod.
av TivoliBG
ok, då är jag med.
Vet att vissa ECU ställer in sej och sedan är dom "låsta"
Men är det en kontinuerlig adaption så är det ju ingen idé att bråka med det :)
Tack för svar :)
av TivoliBG
En följdfråga. Är ECU (förutom mappning) samma på automat och manuell?
Vet att TCU skickar ju lite koder till ECU om tex laddtryckssänkning vid växling bla. Men är det något som skiljer förutom programvara ?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]