Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en c70 från 2001 2,4 T 193hk
gått ca 22 000 mil.
För en vecka sedan, när det började bli kallt fick jag återkommande problem med att starta bilen, startmotorn går runt och den tänder till emellanåt men dör direkt ( som att den inte får nog med bränsle) efter 5-15 försök startar den sedan och går utan problem samt startar direkt när den är varm.
Provade byta tändstift och gick även igenom spolar och tändkablar allt ser bra ut, även batteriet är nytt och funkar prima.
Efter 2-3 dagar av startproblem tändes även motorlampan som nu lyser konstant. Någon vänlig själ som har en aning om vad problemet kan vara??

Med vänlig hälsning!
Dom nyare styrsystemen ME7 mm så går bilen att starta utan motortempgivaren, när motortempgivaren inte fungerar så kommer motorstyrdonet att gå på lufttemperaturgivaren som sitter i laddluftröret.

Från VIDA.

ECM-2000 Motortemperaturgivare. Felaktig signal, för låg signal, för hög signal. B5254T

Villkor.
Om styrenheten får en signal från motortemperaturgivaren som motsvarar en temperatur lägre än -47C eller högre än 143C tolkar styrenheten detta som ett fel och ECM-2000 sätts. Från motorstart beräknas temperaturen teoretiskt. Om den beräknade temperaturen överstiger motortemperaturgivarens signal, tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod ECM-2000 sätts för felaktig signal.

Ersättningsvärde. En beräknad motortemperatur används, insugnigslufttemperaturen används som startvärde. El kylfläkten går på halvfart.

Felorsak felaktig siganl. Defekt temperaturgivare, defekt kylvätsketermostat.

Felsymptom, miljölampa tänd.

Givaren mäter du upp med en multimeter inställd på resistansmätning (ohm) Vid en temperatur på 0 grader ska du ha en resistans på 5740 ohm, vid 10 grader 3700 ohm, 20 grader 2450 ohm.
Ja visst kan du göra det och hoppas på att det hjälper, förmodligen är det givaren som är kass. Givaren sitter precis under den övre kylarslangen, kontakten till givaren sitter på servopumpen. Så den är inte alls svår att byta :)

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]