Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoTraktorn
#1122634
Hej!

Tänkte kolla lite med er om ni kunde ha några tips på vad som kan vara fel på bilen.

Det gäller en V70 / 1998 / med mekaniskt gasspjäll.

Symtomen är dessa:
* Slö acceleration, och tappar fart vid backar (ex ligger en på 100 väg så kan det gå ner mot 80 eller lägre, och att växla ner och gasa ger inget, då det känns som om den motarbetas).

* Motorn hackar på ex 2/3e växeln om en ger full gas (dvs gasar rätt hår), släpper en av så försvinner hackningarna, och bilen accelererar sakta upp till hastighet, men liksom ovan så känns det som den motarbetas av något.

* Drar rätt mycket bränsle vid normal körning (över 1L/mil blandad landsväg, dvs varierande 70/80/90 väg).

* Orkeslös.

Det som är konstaterat är:
Dålig katalysator (skramlar om den när man knackar/slår lite lätt på den) men kan det göra att ovan fenomen uppstår? Dvs att den inte orkar vid acceleration? Tänkt koppla bort avgasröret framför katalysatorn och se om den får mer ork (dvs för att se om igensatt/skadad katalysator är boven, eller om problemet kvarstår även med öppet avgasrör framför katalysatorn.)

Det som jag tänkt göra är:
Service (Tändstift, olja, oljefilter, bränslefilter), byta katalysatorn, och ev byta rotor/fördelarlock, och tändkablar.

Men tänkte först höra med er om ni hade några bra tips på vad som det skulle kunna vara, före en går vidare med byten mm.
av MickeM
#1122640
Gör servicen innan katalysatorbytet, även om det låter lite som om det är den som är tät.
Bara ifall det är tänddelarna.
#1122643
MickeM skrev:Gör servicen innan katalysatorbytet, även om det låter lite som om det är den som är tät.
Bara ifall det är tänddelarna.
Hej!

Tackar för snabbt svar. Tänkte i samband med det hela koppla los avgasröret framför katalysatorn och köra en sväng, och se om den har bättre acceleration då.
Missade att nämna att jag mätt upp kompressionen i cylindrarna, och de var jämna och bra.

Inga andra förslag?

Kan det stämma att katten ger detta beteende? (dvs slö acceleration, tappar fart i backar mm?)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1122778
Förmodligen kisse katten som har bränt ihop, låter motorn ansträng? Sen så skadar det inte med en rejäl service heller.
#1123384
Lucif3r skrev:Koppla loss framför katten kan du inte, då lär du bort med hela skiten ända från grenröret(eller kapa med vinkelslip), och då kommer bilen gå skit oavsett, eftersom du även plockar bort lambdasonderna då.
Börja med att kolla hur fördelaren och rotorn ser ut.
Det var mest för att kunna testa om flödet vart bättre, så man kunde utesluta att det var sonden och inte något i motorn.
Men då problemet uppstår främst när man belastar den (dvs orkeslös, trög mm) och inte direkt finns när man bara står på tomgång, eller ger lite gas vid stillastående (dåbildas väl inte lika mycket avgaser då den inte belastas?) så tyder det ju på katalysatorn, då det också skramlar i den.
DayDreamer skrev:Förmodligen kisse katten som har bränt ihop, låter motorn ansträng? Sen så skadar det inte med en rejäl service heller.
Ja, och nu har det blivit än värre, tidigare kunde man komma upp i normala landsvägs hastigheter och köra där (men tappa fart i backar) men nu så kan man knappt komma upp i 60/70 och behålla den hastigheten pga orkeslöshet.

Har gjort service löpande med olja, oljefilter, tändstift mm, och vid servicen i vintras (tidigare i år) så rotor/fördelarlock, så de är rätt färska så de borde inte vara något som är felande tycker man, men det är dags för en service nu så gör det i samband med katalysatorbytet, kör även ett byte på bränslefiltret i samband, då det är ett tag sedan det byttes.
v16v skrev:Har du kollat om det finns felkoder, när min katalysator skramlade så fanns felkoden EFI-443?
Ska läsa ut felkoderna igen, då motorlampan tändes nu för någon dag sedan.

Ny katalysator och övriga delar till service är på g, så det blir att byta det under veckan, så får återkomma med hur det går :)
av SubMarine
#1123390
Du kan rycka kontakten till lambdasonden så att den inte försöker reglera mot sonden när du lossar framröret för att testa. Antar att det blir redigt varmt för dig nu vid grenrör/katalysator pga avgasmottrycket (om det nu är katalysatorn som är kass).
#1125200
SubMarine skrev:Du kan rycka kontakten till lambdasonden så att den inte försöker reglera mot sonden när du lossar framröret för att testa. Antar att det blir redigt varmt för dig nu vid grenrör/katalysator pga avgasmottrycket (om det nu är katalysatorn som är kass).
Det blir rätt varmt ja.
Hann tyvärr inte med det förra veckan, utan det blir denna veckan.
Återkommer med resultatet när byte av katalysator/service är gjord.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]