Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
Hej!

Igår dog plötsligt bilen under färd, helt utan förvarning.

Jag har idag bogserat hem den och börjat felsöka lite smått, tänkte fråga om lite råd här :)

Batteriet är ok. Har även testat med startkablar från annan bil.
Startmotorn går runt, men motorn får ingen gnista (tror jag)
Jag kan höra bränslepumpen när jag slår på tändningen och jag lossade luftburkslocket och sprayade startgas i slangen medan startförsök.
Så jag tror att jag kan utesluta bensintillförsel som problem?

Alla säkringar är hela.
Jag har läst mig till att det kan vara kamaxelgivare eller vevaxelgivare kanske. Kan dessa ge detta symtom? Kan jag testa dessa på något vis?
Jag har lokaliserat kamaxelgivaren, men var sitter vevaxelgivaren?
Har även en v70 2,4 -02 på gården, kan någon av dessa delar vara samma tro, för att flytta över i felsökningssyfte tänker jag?
Jag har en kina-odbd läsare som funkar fint till v70n, men s70 vill inte connecta med den så jag kan tyvärr inte felsöka där.

Vet inte riktigt vart jag ska ta tag i felsökning härnäst, hoppas på lite råd och tips här :)

Tack på förhand!

Det är en s70 -98 2,5 Manuell
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Lägger kamaxel eller vevaxelgivaren av så går inte motorn. Och är det någon av dem så får ingen gnista och spridarna ska inte öppna sig heller om jag inte missminner mig.
Givaren som läser på vevaxeln (svänghjulet egentligen) sitter där motorn och lådan möter varandra på ovansidan av växellådan om man siktar mitt emellan kammarna.
av MickeM
Marlboroman skrev:Lägger kamaxel eller vevaxelgivaren av så går inte motorn. Och är det någon av dem så får ingen gnista och spridarna ska inte öppna sig heller om jag inte missminner mig.
Givaren som läser på vevaxeln (svänghjulet egentligen) sitter där motorn och lådan möter varandra på ovansidan av växellådan om man siktar mitt emellan kammarna.

Mnjaeee, inte nödvändigtvis på en -98.
Är det en 10v 144hk eller 120hk med Feinx styrsystem, så går den ändå. Jag är ganska säker.
Startar inte, dock.

Kollat fördelarlocket och rotor?
av Patrik1975
MickeM skrev:
Marlboroman skrev:Lägger kamaxel eller vevaxelgivaren av så går inte motorn. Och är det någon av dem så får ingen gnista och spridarna ska inte öppna sig heller om jag inte missminner mig.

Mnjaeee, inte nödvändigtvis på en -98.
Är det en 10v 144hk eller 120hk med Feinx styrsystem, så går den ändå. Jag är ganska säker.
Startar inte, dock.

Kollat fördelarlocket och rotor?
Det är 144hk med motor B5252S
Den stendog under färd som sagt.
Har inte skruvat loss fördelarlocket och kollat insidan ännu, men utvändigt ok. Ska lossa och titta nu.
Till historien kanske hör att bilen vanligtvis alltid startar och går i alla väder, inga tändningsproblem, inga upplevda problem eller misständningar osv. En välskött och motionskörd motor som varit med i 27k mil hittills.

Att den dog som att slå av en strömbrytare och inte startar får mig att tänka att något i elväg gick sönder.
Kamaxelgivare eller vevaxelgivare är bara gissningar utifrån vad jag läst på nätet. Om det finns något sätt att utesluta den ena eller andra vore tacksamt, samt om det finns andra tänkbara bovar i dramat? :)
av MickeM
Börja med fördelarlocket.
Kolla speciellt kolet i mitten, som ska ge kontakt mot rotorn
Det har hönt flera att det trillat bort, och då tvördör motorn.

Annars då:
Går startmotorn som vanligt, eller går den lätt?
(Kamremsbrott)

Den gjorde inte ett slag ens med startgas?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En 144hk(fenix) kan både gå och starta utan kamgivare, men vevaxelgivaren är ett måste. M4.3 kan gå utan kamgivare, men går inte starta. M4.4 tvärdör när kamgivaren dör och går varken starta eller köra.

Så, i det här fallet, är det någon givare så är det vevaxelgivaren... Men kamaxelgivaren kan ju vara kass den också.

Det finns faktiskt inte så otroligt mycket som gör att bilen tvärdör under färd. Några saker är ju då vevaxelgivaren, något med tändningen(tändspole, totalhaveri på fördelare+rotor, bränd kabel mellan spole och fördelare), eller något med batteriet/kablaget till ECUn och motorn.
Dom allra flesta fel brukar dock ge en förvarning, t ex ryck och knyck, host host, eller successivt tappa fart.

Saker att kolla: fördelare+rotor, om stiften blir blöta efter du nött på starten, lösa/spruckna slangar, diverse kablage och jordpunkter, och felkoder.

Sen lär man ju givetvis fråga.... Har bilen soppa i tanken? :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vevaxelgivaren går ju att resistansmäta visar det OL så är den kass kommer dock inte ihåg riktigt vad den ska ligga på för värde :???: Men som sagt att motorn bara tvär dör så kan det vara vevaxelgivaren eller tändspolen, hade det varit fördelaren så borde den ju inte bara tvär dött utan haft några ryck och misständningar. Kolla även så att kontakten till vevaxelgivaren sitter i ordentligt så att den inte har hoppat ur, kontakten är btw vit.
av Patrik1975
Rotor och fördelarlock lossat och rengjort = ok.

Vevaxelgivare eller tändspole då möjligtvis.

Har lite svårt att lokalisera vevaxelgivaren dock :)

Sen vill jag vara helt säker på att motorn får soppa, efter att ha tuggat på startmotorn så pass mycket som jag gjort nu borde det lukta bensin tycker jag men det gör det inte.
Jag har provat att spruta in startgas i slangen från luftburken mot motorn medan startförsök, är det en pålitlig metod?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skulle tro att det är vevaxelgivaren som bråkar för dig då du varken får gnista eller soppa till motorn. Det brukar som sagt lukta bra med bensin efter ett tags nötande på startmotorn. Med en trasig vevaxelgivare så vet inte styrboxen vart motorn befinner sig alltså den vet inte vart den ska ge gnista eller spruta in bränsle och en död vevaxelgivare registrera ju inget så styrboxen tror helt enkelt att motorn inte snurrar därav att den inte ger någon gnista eller öppnar insprutarna.

Ja motorn borde iaf ha hostat till på start gasen om gnista finns.
av MickeM
Lucif3r skrev:En 144hk(fenix) kan både gå och starta utan kamgivare, men vevaxelgivaren är ett måste. M4.3 kan gå utan kamgivare, men går inte starta. M4.4 tvärdör när kamgivaren dör och går varken starta eller köra.

Så, i det här fallet, är det någon givare så är det vevaxelgivaren...
Sen lär man ju givetvis fråga.... Har bilen soppa i tanken? :roll:
Helt korrekt!
Jag läste för fort och bommade vevaxelgivaren.
Utan den har ECU ingen aning om när den ska, skicka in soppa, motorns varvtal osv, =tvärdöd.

Jag vill utöka Lucif3r's sista fråga:
Har du TILLRÄCKLIGT med soppa i tanken?
Är mätaren i röda området, kan det bli knas, trots att det kanske finns 7 -8 liter....

Går soppapumpen nån sekund när du slår på tändningen?

Tändningen på dessa med tändkabel, går ju att tesat enkelt på "det gamla hederliga sättet".
Dvs ett löst stift i en tändkabel, och håll stiftets gänga mot toppens metall. (Handskar! Du kan få duktig stöt. Alt rigga den, så du inte behöver hålla i)
Gnista? Ja =annat fel. Nej, =du är nått på spåren...

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]