Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har två st. V70, en standard och en GLT. Jag har VOLFCR, kommer inte ihåg versioner men den ena är testversion som har stöd för USB och den andra är den för seriesnöre.

V70 standard: B5252S
V70 GLT: B5254S

På båda kan jag läsa alla möjliga andra moduler, typ VGA, ECC, instrument m.m. Men Motronic 4 kan jag bara läsa på GLT. Där har jag haft återkommande felkoder som jag nollat med jämna mellanrum under tiden jag felsökt, fick bort dem för gott (hoppas jag) genom byte av bakre lambdasond.

Men nu har jag fått felkod (felkodslampan har tänts) på den andra, standard-bilen. Men den vill inte kommunicera. Får inget svar, så jag vet inte vad det är för felkod/er så jag kan åtgärda felet. Inte heller nolla dem.

Vad fan gör jag nu? Väldigt frustrerande att man vet att det fungerar på ena bilen, men inte på den andra. Jag har provat båda versionerna av VOL-FCR med samma resultat.
På Fenix-systemen (som sitter på din 140hks) går inte att plocka koder via vol-fcr utan dessa får man bara ut som vanliga blinkkoder liksom på de äldre årsmodellerna. Det har diskuterats flitigt så sök på forumet så hittar du beskrivning på hur du bygger dig en felkodsläsare.
:oops:

Hehe, har helt klart inte kollat upp vad jag har ordentligt. Hur vet man om man har Motronic eller Fenix?

Att bygga felkodsläsare är inga problem, har gjort det tidigare till min 945:a. Ska leta reda på instruktionerna, och min gamla läsare så att jag kan utnyttja OBD-kontakten.
Tack för info. Är relativt ny i V70 träsket, har försökt hålla mig till bakhjulsdrivet men de börjar ta slut. De här kan man få tag på betydligt billigare än 945:orna.
Har hittat min "kodläsare" nu. Tur att man är duktig och dokumenterar ordentligt. NOT!

Bild

Var tvungen att plocka isär och kolla vad som var vad. Visade sig att jag kopplat precis som den här (bild från http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943)

Bild

fast jag har dragit ut två trådar (en från 1 och den andra från 3), en av dem har knorr. Sedan sätter man ihop den av dem man vill kolla kod på med den lösa sladden från kretskortet. Ska skaffa riktiga kontaktstift och märka upp ordentligt så att det går att använda igen utan att plocka isär.
Hmm, släckte den nu så får vi se om den kommer tillbaka. Men bara skummat tidigare om krånglande spjäll, lär väl få läsa på om dem om det kommer tillbaka.
2-4-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
erikn skrev:Hmm, släckte den nu så får vi se om den kommer tillbaka. Men bara skummat tidigare om krånglande spjäll, lär väl få läsa på om dem om det kommer tillbaka.
2-4-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
På -98an har du mekaniskt spjäll och gaswire.
Den har en givare på sidan, som kostar nån hundring på nätet.

Inte som MM spjällen, där ett nytt kostar runt 8000kr, eller ett renoverat runt 4000kr.
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]