Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1109818
(Elektroniska gaspedalen????
Byttes elektroniska gaspjällsenheten, eller bara gaspedalen? Gaspedalen har förvisso givare som kan krångla.
Sannolikt var det gasspjällsenheten som byttes. (I motorrummet) Bara ett annat ifrån en skrot? Kalibrerades det?
Var det ett nytt eller ett renoverat?
Har felkoder kollats nyligen? Lyser motorlampan och/eller ETS lampan?)


Själv trodde jag det var vajerpedal, så så mycket kunde jag om bilar :wink: Jodå det är gaspedal som är bytt Inte gasspjällsenheten, Enligt vad killen med felkodsläsare kunde utläsa så var det 8 felindikationer på just gaspedal ???? Han sa inget om gasspjällsenheten.
Kalibrera gasspjällsenhet? är det inte bara Volvoverkstad som gör det? vad jag förstått och läst i andra trådar så om man byter ut gasspjället hos Volvos verkstad så blir det 7500kr - 10000kr med en nödvändig programmerings-procedur?
Jodå vid de tidigare och få tillfällena bilen startat i varmt tillstånd så har ETS-lampan och ibland motorlampan lyst, men räckt med att stänga av motorn och gjort omstart och lamporna slocknade, men som sagt det var i ett ganska tidigt stadie av problemet 2 - 2½ månad sedan, nu startar den ju inte i varmt tillstånd längre, men startmotorn går som sagt klanderfritt, än så länge :roll:
#1109841
Kena// Någon hade liknande problem som du för en tid sedan. Har för mej att det var reläet till soppapumpen som var felet.

Tack för tipset, men som jag beskrivit redan så är bränslepumpsreläet redan bytt, förvisso köpte jag det på biltema som många säger är skräp? men känns ändå inte troligt, Eller ??:-/
#1109848
Nä, det låter lite väl långsökt. Grejen är den att gamla reläer spricker lödningarna på, och ju varmare dom blir desto mer expanderar kretskortet, och kontakten blir sämre och sämre. Och till slut fungerar det inte längre fören kretskortet har svalnat av och krympt ihop igen.
Det är alltså ett fel som är mer eller mindre omöjligt att få på ett sprillans nytt relä. Nya reläer antingen fungerar, eller fungerar inte, eller har uppenbar konstant glapp kontakt.

Sen så om det vore det som var fel på ditt bränslerelä så skulle bilen dö titt som tätt i drift också, vilket den inte verkar göra för dig?
#1109996
Jag tycker att du ska läsa ur Felkoder igen.
Skriv dem sen här.
Jag tror att det är (och var) gasspjället.
ETS = Electronic Throttle System.
=elektroniskt gasspjäll, översatt.

Ett renoverat via utbytessystem handlar om ca 4000kr.
De behöver inte kalibreras. Bara ett begagnat från annan bil, för att fungera optimalt.
#1110006
Jag tycker att du ska läsa ur Felkoder igen. Skriv dem sen här. SVAR Har inte tillgång till det så här direkt, men kan kanske få det gjort innan nästa helg?
Jag tror att det är (och var) gasspjället. ETS = Electronic Throttle System.=elektroniskt gasspjäll, översatt.
Ett renoverat via utbytessystem handlar om ca 4000kr.
De behöver inte kalibreras. Bara ett begagnat från annan bil, för att fungera optimalt.


Säkert på att det inte behöver programmeras/kalibreras? tycker mig ha läst att det måste göras för att den ska funka och bara volvo gör det, senast igår så sa killen på Mekonomen på den frågan (hämtade tempgivaren där) att bara Volvo gör det? inte de på Mekonomen Växjö i alla fall enligt honom!
Kan någon utläsa vad jag har för elektroniskt system utifrån Årsmodell 99-00, manuell växellåda, motor 2,4 Turbo B5244T? (lyckades inte infoga bild på motorn ??:-/ ) Motronic ME7 eller inte?
Skulle det vara troligt att problemet sitter i kamställningsventilen? ser ut som en sorts tändspole? om det nu är den runda makapär som sitter fastskruvad med fyra bultar uppe mellan kamremmarna och tändstiften under plastskyddet! Jag antar att ni förstår vad jag menar hoppas jag.
#1110045
Kalibrering är rekommenderat för optimal funktion, men oftast kan man smita undan den om man vill. Inget som påverkar starten dock.
#1110050
De renoverade från Atech2 har programvara som kalibreras med hjälp av instruktioner som medföljer.
Ingen utrustning krävs.
#1110062
Citat från ett annat forum: Spjällhusen i volvofemmorna mellan 1999 och tror det var 2003 går sönder, punkt.
Köpa en från skroten och sätta dit är slöseri med tid, speciellt med tanke på att du hur som helst måste in på en märkesverkstad för att få det inkalibrerat.


Är det någon som har mer kunskap om vad jag har för system för det verkar som jag inte har den vanliga modellen för spjällhus som finns massor av på bildelsbasen, hittar inga till just min motortyp B5244T, och var sitter spjällhuset på min motor, har inte lyckats se riktigt var det kan sitta. Alla förslag/tips om spjällhuset verkar inte riktigt gälla min motormodell (H)
#1110070
Följ slangen från luftburken, förslagsvis :roll:

Det du ska titta efter om du köper spjäll på skrot är om det är vit etikett, eller gul etikett. vit etikett är det som garanterat går sönder, gul är renoverat och oftast ok.

Vilken motor spjället kommer ifrån är av mindre betydelse, men oddsen att du måste kalibrera spjället ökar om du tar ett spjäll från någon annan motor.
volvo ska köpes nu

Det som skiljer den ena V70 från den andra V[…]

Felmeddelande är för att en felkod satte[…]

V50 problem

Röda lampor skall tas på allvar, det &a[…]

Led helljus C30/S40/V50

Har själv testat få in led i helljuset,[…]