- mån 29 aug 2016, 17:05
#1105157
Som rubriken antyder är jag på kollisionskurs med min trotjänare men har i felsökningen nått vägs ände. Vi börjar med en beskrivning av bilen:
Det är en B5254 motor utan turbo som har gått ca 45000mil (mätaren gav upp vid 31000).
Symptom:
Startmotorn är pigg och bilen startar efter 5-10 sekunder på startmotorn. Den startar då första viljan att tända sker och går därefter fint. Vid återstart av varm motor är den också svårtstartad, eventuellt en aning lättare att starta än kall men det är ingen stor skillnad.
Vad jag har felsökt:
Jag är övertygad om att felet har med bränsledistributionen. Bränslepumpen dog helt i somras och är bytt till en generisk pump, den fungerar fint. Jag har kopplat förbi bränslepumpsreläet och då startar bilen omedelbart varför jag misstänkte fel på reläet. När jag vrider på tändningen går pumpen ca 0.5 sekunder vilket jag tycker är väldigt kort. Är det meningen det ska gå längre?
Jag har emellertid idag bytt relä och det nya har identiskt symptom med att det går ca 0.5 sek och bilen är svårstartad.
Finns det inte en mekanisk bränsletrycksregulator någon stans? Kan det vara så att den inte fungerar eftersom bilen är svårtstartad även när jag startar den varm? Är det inte så att bilen ska behålla bränsletrycket ca 30 min efter man stängt av den?
Är det någon av er som känner igen sig i problemet eller har idéer på hur jag ska fortsätta med felsökningen?
//Johan
Det är en B5254 motor utan turbo som har gått ca 45000mil (mätaren gav upp vid 31000).
Symptom:
Startmotorn är pigg och bilen startar efter 5-10 sekunder på startmotorn. Den startar då första viljan att tända sker och går därefter fint. Vid återstart av varm motor är den också svårtstartad, eventuellt en aning lättare att starta än kall men det är ingen stor skillnad.
Vad jag har felsökt:
Jag är övertygad om att felet har med bränsledistributionen. Bränslepumpen dog helt i somras och är bytt till en generisk pump, den fungerar fint. Jag har kopplat förbi bränslepumpsreläet och då startar bilen omedelbart varför jag misstänkte fel på reläet. När jag vrider på tändningen går pumpen ca 0.5 sekunder vilket jag tycker är väldigt kort. Är det meningen det ska gå längre?
Jag har emellertid idag bytt relä och det nya har identiskt symptom med att det går ca 0.5 sek och bilen är svårstartad.
Finns det inte en mekanisk bränsletrycksregulator någon stans? Kan det vara så att den inte fungerar eftersom bilen är svårtstartad även när jag startar den varm? Är det inte så att bilen ska behålla bränsletrycket ca 30 min efter man stängt av den?
Är det någon av er som känner igen sig i problemet eller har idéer på hur jag ska fortsätta med felsökningen?
//Johan