Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrf011
Hej ny på forumet men har försökt att läsa mig till det mesta om vad som kan vara fel.

Har en V70 Classic -00 Automat 170 alltså den motorn med det elektroniska gasspjället.

Nyss köpt bilen och skulle fylla ac, kompressorn vägrade starta så såklart började vi felsöka.

Kom fram till att säkring nummer 14 eller den som kanske kallas 11b/5 går sönder hela tiden.

Har googlat och sökt fått fram att lamdasonderna , EVAP ventilen , ACn och diverse andra kontakter är uppsäkrade där. Har ingen luftpump eller liknande.

Drog sonika ut kontakt efter kontakt och testade med ny säkring men så fort tändningen slås på så går den. Får ju såklart en massa emissions felkoder eftersom säkringen inte är hel.

Dessutom om jag tar bort det blåa reläet som är till motorsystemet så håller sig säkringen hel men bilen startar inte såklart.

Det enda jag inte kan hitta är kanisterventilen om inte den är samma dom EVAP ventilen.

Vill ju gärna få bort det som är felaktigt så att även ACn hoppar igång.

Känns som om jag testat allt nu men utan framgång. Söker nu input från er forumdeltagare som finns kvar här :)

Tror även att säkring nummer 14 i motorutrymmet kallas 11b/5 med.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Har du en multimeter? Om inte så börja med att köpa en sådan. Det duger med sådana som kostar under 500 kr. Sedan är du hjälpt av ett kopplingsschema också. Detta för att veta var du skall mäta.
Börja med att ta ur den aktuella säkringen. Sedan Ohmmäter du på dom enheter som matas på den säkringskretsen. (Här kommer nyttan med schemat in) Du håller ena mätpinnen där spänningen normalt skall komma in och den andra till jord. Den enhet som ger 0 Ohm eller näst intill, är trasig. Du har en kortslutning i den delen.
Och glöm inte: Vid all Ohmmätning skall det vara spänningslöst. Helst helt urkopplat också. Alltså inga kablar anslutna någonstans på den enhet du mäter.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]