Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
jag behöver råd över hur jag bör göra med min bil, blir snart tokig över hur slö den blivit.
Det är inte inbillning då jag 2014 toppade 223km/h (gps) 2015 200km/h (eventellt pga anliggande bromsar, samtliga bromsoken är dock nu bytta), juni 2016 180km/h (eventuellt ännu slöare nu)
jag blev dessutom frånkörd av en 140 hästare (jag har ju 170 motorn...)
för att göra en omkörning behöver jag nu en hel flygraka och mycket planering...

i alla fall, jag misstänker att det är katalysatorn som är problemet, men det vore ju synd att lägga ~dyra pengar på att byta den i onödan.
det som talar emot katalysatorn är 1. att den är äldsta "slitdelen" som till och med hade spruckit i röret nära halvsatsen (detta lagade Mekonomen med lite svetsarbete)
2. jag brukar få felkod P0422 (Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)) lite nu och då (någon gång i månaden eller mer sällan, det har dock varit så under flera år)
den ser dock helt ok ut, aldrig något problem med avgasvärden vid besiktning. Jag har dessutom bankat ordentligt på den utan att höra något, inget skrammel hörs från under bilen

om det nu inte är katalysatorn vad skulle det annars kunna vara?

övriga förutsättningar:
bilen har gått 26000 mil
jag har ägt bilen i exakt 6 år, kört 6500 mil, fullstämplad servicebok fram tills jag köpte bilen, därefter servad med helsyntetisk olja med kortare intervall än serviceboken säger.
bränslefilter bytt 2012
tändstift bytta 2014
luftfilter 2016
sportavgassystem Ferrita cat back 2011
grenrör 2012
oljefälla o vevhusventilation bytt 2014
nuvarande helsyntet olja har gått 1300 mil men slö redan för mycket tidigare än så.

normal bränsleförbrukning (går att köra på 0.7x om man inte gasar för mycket)
oljeförbrukning runt 1dl per 100 mil, liknande som den var 2010, var dock tillfälligt mycket högre 2014 innan jag bytte oljefällan

någon gång per år kommer felkod P0410 upp (Secondary Air Injection System Malfunction) om jag förstått det rätt så är det något som snabbare ska "tända" katalysatorn men helt oviktig i alla prestandasynpunkter?

en annan fundering, om luftmassemätaren skulle spöka, ger inte det felkod då? (har beställt en ny att prova med för att utesluta även detta...)
Senast redigerad av 1 MrPontus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att du blir frånåkt av en 10V är inte så märkligt, dom är betydligt rappare än GLT på lägre varv. Dock ska ju givetvis en GLT toppa mer än 180km/h.

Om katten eller något i avgasröret skulle vara täppt skulle det höras, då motorn skulle få andnöd.

Kan säkert hända att LMM'en eller något i den kretsen fungerar tillräckligt bra för att inte ge någon felkod, men tillräckligt dåligt för att bilen ska gå kasst.

Är det en manuell eller automat?
av MrPontus
Lucif3r skrev:Att du blir frånåkt av en 10V är inte så märkligt, dom är betydligt rappare än GLT på lägre varv. Dock ska ju givetvis en GLT toppa mer än 180km/h.

Om katten eller något i avgasröret skulle vara täppt skulle det höras, då motorn skulle få andnöd.

Kan säkert hända att LMM'en eller något i den kretsen fungerar tillräckligt bra för att inte ge någon felkod, men tillräckligt dåligt för att bilen ska gå kasst.

Är det en manuell eller automat?
jag har manuell låda (inte för att det har någon betydelse men växellådeoljan byttes 2012)

ja 10v har kanske mer vrid än 20v på låga varv, men nu varvade jag runt 4-5000 och han bara swishade förbi (han var långsammare upp till 100 men sen var det tvärt om...)
jag hade farthållaren på 125km/h på E20, det kom en backe som normalt inte sänker hastigheten, nu tappade jag fart ner till 105km/h, när det planade ut då tog det ~30 sekunder (!) för bilen att nå tillbaka till 125km/h
den har även ibland börjat rycka

jag maxade under natten, efter att ha hållit full gas i många minuter så var högsta hastigheten 160km/h detta i nerförsbacke! annars nådde jag bara strax över 150.
ett bevis på att den upplevda försämringen mot tidigare stämmer :(

jag tog ur LMM och den såg inte så smutsig ut och inget att anmärka på, jag gjorde rent den i alla fall men det har inte gjort någon skillnad :(
av NilsO
Man kan använda en vakuummätare kopplad till insuget för att kolla om katalysatorn eller något annat i avgassystemet är igensatt (dvs om det är för stort mottryck). Kanske måste det dock vara ett allvarligare "stopp" än i ditt fall för att den metoden ska vara helt säker.
av MrPontus
Lucif3r skrev:Har du kollat skicket på fördelaren och rotorn?
ett stort tack, jag visste först inte vad detta var för något, men jag är nu med i matchen.
jag bör kunna åka förbi Biltema u veckan och köpa nytt, kör på nya kablar då också.
jag gissar på att inget av detta någonsin är bytt på bilen då det inte ligger i service schemat
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej det stämmer, fördelare och rotor byts aldrig på service, IDIOTISKT nog. Volvo fick för sig att det är evighetsdelar, vilket det verkligen inte är. Det är rena slitage delar, även om dom normalt sett håller länge.

Vi får hoppas att det är det som är felet på din :)
av MrPontus
vilken jävla helvetesveka :'(

i förrgår gick det hål på kylaren så det blev bärgning + dyrt byte...
Lucif3r skrev:Har du kollat skicket på fördelaren och rotorn?
jag har nu bytt rotor fördelare och tändkablar, men bilen gå minst lika dåligt
den orkar knappt varva över 5000 varv.

jag provade nu att på tvåan hålla full gas upp till runt 5000 varv, släppa helt och sedan stämpla fullt igen, förutom att den borde accelerera bra på 2an och dom varven så borde det väl rycka till något, men känns knappt något alls, typ som att farmor är ute och kör...
skulle köra om en långtradare på 2+1 väg tidigare idag, men gav upp när jag efter halva två fils sträckan fortfarande låg 5-10 billängder bakom tradaren.

ingen aning om vad jag bör göra härnäst :(
Användarvisningsbild
av Hilmer
Prova med andra tändstift, funkar med begagnade bara du får ytterligare en referenspunkt att gå efter.
Har den hamnat i nåt "limp home mode"!? prova att bara koppla loss kontakten och se om det blir någon skillnad.

Nåt fel är där ju ifall du blir frånåkt en 10V...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Längesedan du bytte bensinfiltret? Det är en grej som inte alls är dyr att byta och det skadar inte heller med ett nytt filter.
Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]