Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Injen
Insåg just att stötdämparfästet höger bak är helt slut.
Går dessa att byta utan att ta lös hela dämparen? Tok bort golvet bak "kombi" och det verkar som att fästet bara sitter fast i två bultar, men är det muttrar under eller är dessa skruvade i bilen?
Sedan så verkar det som att man måste bort med muttern som sitter fast i dämparen, samtidigt som man måste hålla emot i toppen av dämparen för annars snurrar den bara. Finns det några specialverktyg för detta eller?
av Injen
Ah perfekt tackar.
Sitter och kolla på vart jag ska beställa denna del, och på Mekonomen står det "utan nivåreglering" Dum fråga, men hur vet man om man har nivåreglering?
Användarvisningsbild
av Perra83
Välj rätt fäste. Har du vanliga eller nivåvat dämpare? Fästet för automatisk nivåreglering går iofs att använda till vanliga dämpare men inte tvärtom.
Biltema har de verktyg som behövs. En tunn svart hylsa och en verktyg som du håller fast tappen med.
av Injen
Perra83 skrev:Välj rätt fäste. Har du vanliga eller nivåvat dämpare? Fästet för automatisk nivåreglering går iofs att använda till vanliga dämpare men inte tvärtom.
Biltema har de verktyg som behövs. En tunn svart hylsa och en verktyg som du håller fast tappen med.
Ska jag vara riktigt ärlig så har jag ingen aning. Köpte bilen för att pendla till jobbet med, blev lite smått kär i bilen då den drar lite och är relativt skön att köra med tanke på åldern, så tänkte därför ge den lite kärlek :) Hur nivåreglering ser ut på en 850 har jag noll koll på, men dämparna ser ut som vanliga dämpare.

Du råkar inte ha en länk till detta verktyg?
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan köpa fäset på biltema. Duger utmärkt . Byt båda sidor så är det gjort :-)-)
Behövs ej special verktyg. Går med typ 2 st ringnycklar.
Spraya på rostlösare på bultarna som håller fästet. Jag drog av ena när jag bytte förut...
av Injen
Nexus skrev:Du kan köpa fäset på biltema. Duger utmärkt . Byt båda sidor så är det gjort :-)-)
Behövs ej special verktyg. Går med typ 2 st ringnycklar.
Spraya på rostlösare på bultarna som håller fästet. Jag drog av ena när jag bytte förut...
Hade tänkt beställa lite mer saker så det blir nog från skruvat.se :)
Försökte med ringnycklar när jag va där och pillade och muttern sitter för djupt så man kommer inte åt.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]