Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har under de senaste dagarna rengjort och vid behov bytt ut vevhusventilationen på min Volvo 854 -95, 2.5 liters 144 hk, 10v. Jag passade då på att rengöra spjällhuset och byta packningen samt att rengöra tomgångsmotorn/stabilisatorn. Vad jag märker så fungerar vevhusventilationen nu som den ska, men jag har istället fått ett nytt problem. Vid tomgång lägger sig motorn på 1000 varv för att varva upp till 1500 varv, detta ungefär en gång varannan eller var tredje sekund. Kan det vara så att min tomgångsmotor, som varit lite klyddigt tidigare, gått sönder till följd av min (kanske för?) noggranna rengöring? När jag kopplar loss slangarna kan jag se att ventilen därinne rör sig, men kanske inte som den ska?

Det jag har prövat är följande:
*Lossat samtliga vakuumslangar från vakuumträdet, samt bytt ut en som verkade lite halvdan. Det enda som hände när jag tog loss slangar var att tomgången gick upp ännu högre, men fortfarande samma fall för att sedan rusa upp.
*Lossat insuget fram till spjället för att se om det var öppet. Det var helt stängt och rörde sig inte alls.
*Sprayat startgas över alla insugsslangar, ingen förändring i motorns beteende, förutom när jag sprejade rakt in i insuget.
*Rengjort tomgångsmotorn ytterligare med T-röd och 5-56, ingen effekt.

Ytterst tacksam för råd om huruvida det är tomgångsmotorn som inte är som den ska eller jag ska fortsätta leta efter läckor, eller kanske kolla något helt annat.
Senast redigerad av 1 jflasson, redigerad totalt 0 gånger.
Har du ändrat gasspjällets grundinställning när du haft isär grejorna? Det finns en stoppskruv för spjället i stängt läge. Jag minns inte exakt hur det är men om du lossar och backar skruven så den släpper helt från spjället. Spället är nu helt stängt. Skruva in skruven till den precis vidrör spjället. Skruva ytterliggare 1/2 varv så spjället öppnas något. Lås skruven med muttern.

Som sagt, minns inte helt exakt men ungefär så :-)
js1 skrev:Har du ändrat gasspjällets grundinställning när du haft isär grejorna? Det finns en stoppskruv för spjället i stängt läge. Jag minns inte exakt hur det är men om du lossar och backar skruven så den släpper helt från spjället. Spället är nu helt stängt. Skruva in skruven till den precis vidrör spjället. Skruva ytterliggare 1/2 varv så spjället öppnas något. Lås skruven med muttern.

Som sagt, minns inte helt exakt men ungefär så :-)
Jag känner igen den skruven du beskriver, och kan ju alltid testa att justera för säkerhets skull, men jag förstår inte riktigt hur den skulle orsaka att tomgången pendlar? Det borde väl snarare ge en förändring till en konstant högre nivå? Om det nu inte är så att höjningen till basläget på 1000 varv jämfört med vanliga ~500 och pendlandet är separata problem. Tack för att du tar dig tid att fundera på mitt bekymmer :D
Det kan vara värt att prova. Det kanske blir för stora svängningar om den bara får luft via tomgångsventilen när spjället är stängt. Jag vill minnas att man kunde skruva in skruven betydligt mer än så utan att tomgången skulle bli så pass hög att styrdatonr inte kunde reglera ner den med tomgångsventilen. Det är ett långskott men kan vara värt att testa.
js1 skrev:Det kan vara värt att prova. Det kanske blir för stora svängningar om den bara får luft via tomgångsventilen när spjället är stängt. Jag vill minnas att man kunde skruva in skruven betydligt mer än så utan att tomgången skulle bli så pass hög att styrdatonr inte kunde reglera ner den med tomgångsventilen. Det är ett långskott men kan vara värt att testa.
Ja det skadar ju inte i varje fall. Om inte annat kanske jag kan få ner den till att pendla mellan 500 och 1000, vilket skulle göra det lite med uthärdligt vid rödljus... :oops: Återkommer imorgon med resultat.
Jag har löst problemet, det var precis som js1 spekulerade, inställningen av gasspjällets "nolläge" som var fel. Jag misstänker att det som hände var att när jag tog bort all skit som satt i spjällhuset fick motorn för mycket luft vid tomgång, vilket den inte kunde justera för, varpå tomgångsmotorn ballade ur och började släppa in luft, därav rusningarna upp till 1500 varv. Nu ligger tomgången stabilt på ~900 varv :D Tack js1 för all hjälp!
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]