- tis 09 aug 2016, 14:25
#1099631
Hallo! Håller på o skruvar på morsans volvo v70 -99 med b5244s2 motorn. Jag har precis bytt motor i den då den gamla fick vevlagerras och veven var ganska illa däran. Igår när jag skulle provstarta den bättre beggade motorn. så startar den så lätt o smidigt så men han gasar upp till 2500-3000 RPM för att efter en stund sjunka något och pendla mellan 1000-1500 RPM efter det sjunker han ner till straxt under 1000varv och börja gå riktigt ryckigt och dant. Duttar man till på gasen när han väl har stabiliserat sig så börjar den pendla i varven på vägen ner igen oftast pendlar den mellan 2000-1000 RPM då.
Felkoderna jag får ur är följande: (Jag vet inga volvo koder, men jag har ingen möjlighet att läsa ut volvo koder.)
P1670: ??
P1608: Throttle unit, internal fault. Signal too low or signal missing.
P1611: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1612: Throttle unit communication. Signal too low.
P1613: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.
Det tyder ju på att det skulle vara knas med gasspjället men detta fungerade ju klockrent med förra motorn och det är spjället med gul ettiket. Jag har gjort rent det efter konstens alla regler trots att det knappt var skitigt. Kontakten har jag kollat och gjort rent. Eller finns det någon mer kontakt till själva spjället? Kan det vara så jäkligt att detta spjäll även det har gett upp? Trots att det fungerade felfritt med förra motorn.
Den sista koden där tycker jag är intressant vad kan tänkas vara fel där? Misstänker att det är själva Databoxen som styr allt som menas där. Men även den är kollat och kontakterna rengjorda likaså. Det står ju dock internal fault kan det vara så att någon komponent gått sönder inne i datorn? Öppnade datorboxen med de fyra skruven men kunde ej se något trasigt med blotta ögat iallafall. Datorboxen går väl ej att prova med någon annan eller hur? Tack vare startspärren då måste la det hela kodas om och donas utav volvo eller har jag fel?
Finns det någon kontakt som är vanligt att man missar när man byter motor? För jag tycker mig ha dubbelkolla alla kontakter så dem sitter rätt typ 1000 gånger men man kan ju fortfarande ha missat något
Motorn som satt i var en b5244s2 från -99 som hade rullat 41000mil. Motorn som det byttes till var också en b5244s2 dock ifrån -00 Som hade gått straxt över 20000mil. Vad jag kunde se så ser allt helt kompatibelt ut osv. Det enda som skillde var kontakten till VVT:n Så jag fick byta till den nyare varianten utav kontakt och detta löddes ihop + krympslang utanpå.
Kamremmen passade jag på att byta när motorn ändå stod på pall och detta gjordes med biltemas tolkar för dessa motorer. VVT enheten nollstaldes enligt volvos arbetsgång innan remmen monterades på. Kan felaktigt montage utav kamremmen ge dessa symptom? Eller är det helt att utesluta? Jag monterade precis enligt samma arbetsgång som jag gjort tidigare på förra motorn när jag bytte och efter det bytet gick han klockrent.
Nu vart det en riktig novell jag skrev ihop såg jag. Jag hoppas dock att någon orkar läsa igenom hela och komma med era kloka tips och trix.
Tack på förhand!
Mvh Torgny
Felkoderna jag får ur är följande: (Jag vet inga volvo koder, men jag har ingen möjlighet att läsa ut volvo koder.)
P1670: ??
P1608: Throttle unit, internal fault. Signal too low or signal missing.
P1611: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1612: Throttle unit communication. Signal too low.
P1613: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.
Det tyder ju på att det skulle vara knas med gasspjället men detta fungerade ju klockrent med förra motorn och det är spjället med gul ettiket. Jag har gjort rent det efter konstens alla regler trots att det knappt var skitigt. Kontakten har jag kollat och gjort rent. Eller finns det någon mer kontakt till själva spjället? Kan det vara så jäkligt att detta spjäll även det har gett upp? Trots att det fungerade felfritt med förra motorn.
Den sista koden där tycker jag är intressant vad kan tänkas vara fel där? Misstänker att det är själva Databoxen som styr allt som menas där. Men även den är kollat och kontakterna rengjorda likaså. Det står ju dock internal fault kan det vara så att någon komponent gått sönder inne i datorn? Öppnade datorboxen med de fyra skruven men kunde ej se något trasigt med blotta ögat iallafall. Datorboxen går väl ej att prova med någon annan eller hur? Tack vare startspärren då måste la det hela kodas om och donas utav volvo eller har jag fel?
Finns det någon kontakt som är vanligt att man missar när man byter motor? För jag tycker mig ha dubbelkolla alla kontakter så dem sitter rätt typ 1000 gånger men man kan ju fortfarande ha missat något
Motorn som satt i var en b5244s2 från -99 som hade rullat 41000mil. Motorn som det byttes till var också en b5244s2 dock ifrån -00 Som hade gått straxt över 20000mil. Vad jag kunde se så ser allt helt kompatibelt ut osv. Det enda som skillde var kontakten till VVT:n Så jag fick byta till den nyare varianten utav kontakt och detta löddes ihop + krympslang utanpå.
Kamremmen passade jag på att byta när motorn ändå stod på pall och detta gjordes med biltemas tolkar för dessa motorer. VVT enheten nollstaldes enligt volvos arbetsgång innan remmen monterades på. Kan felaktigt montage utav kamremmen ge dessa symptom? Eller är det helt att utesluta? Jag monterade precis enligt samma arbetsgång som jag gjort tidigare på förra motorn när jag bytte och efter det bytet gick han klockrent.
Nu vart det en riktig novell jag skrev ihop såg jag. Jag hoppas dock att någon orkar läsa igenom hela och komma med era kloka tips och trix.
Tack på förhand!
Mvh Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.