Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1099631
Hallo! Håller på o skruvar på morsans volvo v70 -99 med b5244s2 motorn. Jag har precis bytt motor i den då den gamla fick vevlagerras och veven var ganska illa däran. Igår när jag skulle provstarta den bättre beggade motorn. så startar den så lätt o smidigt så men han gasar upp till 2500-3000 RPM för att efter en stund sjunka något och pendla mellan 1000-1500 RPM efter det sjunker han ner till straxt under 1000varv och börja gå riktigt ryckigt och dant. Duttar man till på gasen när han väl har stabiliserat sig så börjar den pendla i varven på vägen ner igen oftast pendlar den mellan 2000-1000 RPM då.

Felkoderna jag får ur är följande: (Jag vet inga volvo koder, men jag har ingen möjlighet att läsa ut volvo koder.)
P1670: ??
P1608: Throttle unit, internal fault. Signal too low or signal missing.
P1611: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1612: Throttle unit communication. Signal too low.
P1613: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.

Det tyder ju på att det skulle vara knas med gasspjället men detta fungerade ju klockrent med förra motorn och det är spjället med gul ettiket. Jag har gjort rent det efter konstens alla regler trots att det knappt var skitigt. Kontakten har jag kollat och gjort rent. Eller finns det någon mer kontakt till själva spjället? Kan det vara så jäkligt att detta spjäll även det har gett upp? Trots att det fungerade felfritt med förra motorn.

Den sista koden där tycker jag är intressant vad kan tänkas vara fel där? Misstänker att det är själva Databoxen som styr allt som menas där. Men även den är kollat och kontakterna rengjorda likaså. Det står ju dock internal fault kan det vara så att någon komponent gått sönder inne i datorn? Öppnade datorboxen med de fyra skruven men kunde ej se något trasigt med blotta ögat iallafall. Datorboxen går väl ej att prova med någon annan eller hur? Tack vare startspärren då måste la det hela kodas om och donas utav volvo eller har jag fel?

Finns det någon kontakt som är vanligt att man missar när man byter motor? För jag tycker mig ha dubbelkolla alla kontakter så dem sitter rätt typ 1000 gånger men man kan ju fortfarande ha missat något

Motorn som satt i var en b5244s2 från -99 som hade rullat 41000mil. Motorn som det byttes till var också en b5244s2 dock ifrån -00 Som hade gått straxt över 20000mil. Vad jag kunde se så ser allt helt kompatibelt ut osv. Det enda som skillde var kontakten till VVT:n Så jag fick byta till den nyare varianten utav kontakt och detta löddes ihop + krympslang utanpå.

Kamremmen passade jag på att byta när motorn ändå stod på pall och detta gjordes med biltemas tolkar för dessa motorer. VVT enheten nollstaldes enligt volvos arbetsgång innan remmen monterades på. Kan felaktigt montage utav kamremmen ge dessa symptom? Eller är det helt att utesluta? Jag monterade precis enligt samma arbetsgång som jag gjort tidigare på förra motorn när jag bytte och efter det bytet gick han klockrent.

Nu vart det en riktig novell jag skrev ihop såg jag. Jag hoppas dock att någon orkar läsa igenom hela och komma med era kloka tips och trix.

Tack på förhand!

Mvh Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.
#1099656
Har du trippelkollat alla vakuumslangar osv? Kikat på stiften om någon utav dom är blötare eller vitare än något annat? Vilka komponenter kommer ifrån gamla motorn förutom styrboxen och gasspjället? Insug, grenrör, spridare osv?
Är motorn komp-testad och funktionstestad innan du köpte den?

Styrboxen går inte byta nej, iom. startspärren. Boxen är inte chippad med sockel eller liknande? Vill minnas att Daydreamer hade problem med sin sockel i styrboxen. Kommer dock inte ihåg vilka fel han fick...

En felställd kamrem kan ställa till en massa olika driftproblem. Men om du använde tolkar och var noga med VVT'n tycker jag det låter lite långsökt. Ska väl vara om VVT-enheten är skrot, men den borde sätta separat felkod då.

Hellre en novell där man enkelt ser vad du gjort och vilka metoder du använt, än "min bil fungerar inte, vad är det för fel!?!" :-)-)
#1099718
Helt underbart med nån som faktiskt orkar skriva ner allt, det är tyvärr sällsynt.
Med så många spjällkoder skulle jag fokusera på det och kontakter/kablage. Jag skulle mäta upp kablaget till att börja med. Och sist skulle jag be en snäll Skrotnisse att få låna ett spjäll och prova med, funkar det så köp det.
Nu har ju inte jag råkat ut för dåligt spjäll än, så min erfarenhet är begränsad.

Edit: Ta ett spjäll från en likadan motor, för säkerhets skull.
#1099728
Lucif3r skrev:Har du trippelkollat alla vakuumslangar osv? Kikat på stiften om någon utav dom är blötare eller vitare än något annat? Vilka komponenter kommer ifrån gamla motorn förutom styrboxen och gasspjället? Insug, grenrör, spridare osv?
Är motorn komp-testad och funktionstestad innan du köpte den?

Styrboxen går inte byta nej, iom. startspärren. Boxen är inte chippad med sockel eller liknande? Vill minnas att Daydreamer hade problem med sin sockel i styrboxen. Kommer dock inte ihåg vilka fel han fick...

En felställd kamrem kan ställa till en massa olika driftproblem. Men om du använde tolkar och var noga med VVT'n tycker jag det låter lite långsökt. Ska väl vara om VVT-enheten är skrot, men den borde sätta separat felkod då.

Hellre en novell där man enkelt ser vad du gjort och vilka metoder du använt, än "min bil fungerar inte, vad är det för fel!?!" :-)-)

Vakumslangarna är kollade. Stiften har en ljusbrun belläggning men torra o fina, 1:ans stift var något vitare i färgen men inget utöver det vanliga. Jag har så gott som tagit allt ifrån gamla motorn inkluderar alltså det du skrev. Det enda som jag har tagit ifrån den nya motorn är vvt: enheten.

Komptestad var motorn men jag frågade ju givetvis aldrig vilka värden de fick dum som man är ibland. Men funktionstestad är den och den är täckt utav någon C-Garanti ifrån skroten jag köppte den på så skulle det vara motorn det är fel på så täcker deras garanti det.

Styrboxen är ej chippad vad jag vet och kan ej se någon pålödd extrasockel när jag hade isär den.

Felinställd kamrem känns osanolikt. Fast man ska aldrig säga aldrig! Men skulle nog behöva spinna vidare på det här med styrboxen känns det som lite spontant för denna bör ju även påverka signalen till spjällen. Har iallafall sprejat av alla kontakter ännu en gång även sockeln till styrboxen med elektronik rengöring så detta ska få stå och dunsta av sig till imorgon så får vi se om det blir någon skillnad.

Nu till det roliga! Jag gjorde ett eget komptest idag! Varmkörde motorn skruvade ur alla stift och drog ur spridarna. Så fick lillbrorsan sitta i bilen och dra runt motorn med fullgas. Resultatet är:

Cyl 1: 11.5Bar
Cyl 2: 11.5bar
Cyl 3: 11.5bar
Cyl 4: 11.5bar
Cyl 5: 11.5bar

Alla cylindrar visade så gott som exakt samma värde! Dock tycker jag dessa värden är lite låga för att vara på en sugmotor eller har jag fel? Enligt hayens är det ju iallafall detta som gäller:

Motorer utan turbo 13 till 15 bar
Motorer med Turbo 11 till 13 bar
Maximal skillnad 2 bar.

Så Har jag fått en Turbomotor utav skroten fast allting var märkt som en hederlig B5244s2 :P Skämt osido men jag vet faktist inte vad det kan ha blivit. :P

Mvh Torgny
#1099732
taxi skrev:Helt underbart med nån som faktiskt orkar skriva ner allt, det är tyvärr sällsynt.
Med så många spjällkoder skulle jag fokusera på det och kontakter/kablage. Jag skulle mäta upp kablaget till att börja med. Och sist skulle jag be en snäll Skrotnisse att få låna ett spjäll och prova med, funkar det så köp det.
Nu har ju inte jag råkat ut för dåligt spjäll än, så min erfarenhet är begränsad.

Edit: Ta ett spjäll från en likadan motor, för säkerhets skull.

Jo jag vet men det känns som den sista koden jag fick är grundproblemet lite spontant. Eftersom den verkar betyda ett internt fel i styrboxen. Detta fel bör ju då påverka signalen till spjället som alla andra koder tyder på.

Jag märkte även att styrboxen var varm efter bilen stått helt avstängd utan nyckel i o det. Eller varm o varm... Den var ju inte stekhet men man kännde en viss värme ifrån den som ej fanns på styrboxen till automatlådan. Ska se om jag inte kan lokalisera vad det är som blir varmt imorgon och ta ett extra öga på just den komponenten.

Jag ska se om jag inte kan jaga fatt i ett spjäll för vettiga pengar imorgon och se om det blir någon skillnad! Tror desvärre det blir svårt att låna ett då alla skrotnissar runt här där jag bor är så griniga utav sig! :P Ska även ta att mäta kablaget imorgon och se om det är något brott! Man kan inte mäta upp gasspjället på något vänster eller?

Alla packningar är nya vid montaget på nya motorn förövrigt. :)

Mvh Torgny
#1099805
Sätts felkoderna direkt när du slår på tändnigen eller kommer de när motorn varit igång? Om de sätts direkt vid tändning på kan du utesluta problem med luftläckage eller liknande. Kikade i översättningstabellerna för felkoder i VIDA men hittade inte någon av de felkoder som du skrivit. Kan det blivit några dolda skador på kablaget mellan ETS och ECM under motorbytet?
#1099823
SubMarine skrev:Sätts felkoderna direkt när du slår på tändnigen eller kommer de när motorn varit igång? Om de sätts direkt vid tändning på kan du utesluta problem med luftläckage eller liknande. Kikade i översättningstabellerna för felkoder i VIDA men hittade inte någon av de felkoder som du skrivit. Kan det blivit några dolda skador på kablaget mellan ETS och ECM under motorbytet?
Det har jag inte tänkt på. Ska prova nolla dem ikväll o se om det kommer tillbaka direkt.

Kablaget var jag väldigt försiktig med det spändes fast på diverse ställen så att det inte skulle komma i kläm vid i o ur montage iallafall.så det har jag svårt att tro! Men man vet aldrig!
#1099860
Lucif3r skrev: Vill minnas att Daydreamer hade problem med sin sockel i styrboxen. Kommer dock inte ihåg vilka fel han fick...
Det som hände för mig var att den antingen inte startade eller så tvär dog den, motorlampan lyste inte den heller på tändningen då felet fanns och bilen gick ej att starta men så fort motorlampan tände sig så gick bilen att starta utan några som helst bekymmer.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]