Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chickensalad
Hej!

Jag har en v70-00 som jag försöker ta hand om.
Jag håller på att försöka byta dörrstopp, vänster fram, men det går inte så bra för mig. Jag har tre frågor :)

1. När jag skulle få loss innerpanelen så gjorde jag fel och två stycken "hållare" lossnade från själva panelen. Jag har förtillfället försökt limma dit dom med Loctite Power Glue Repair Extreme men är osäker på om det kommer hålla. Vad för lim har volvo limmat det med? En vit tjockmassa är det...
20160807_123555.jpg
Pekar på en av plastdetaljerna som lossnat.
20160807_123555.jpg (493.04 KiB) Visad 3085 gånger
20160807_132003.jpg
Bild på lite lim, orginalet
20160807_132003.jpg (386.05 KiB) Visad 3075 gånger
2. Jag har läst om att det kan bli en spricka i dörren, i plåten, vilket inte låter så bra. Jag tycker att det ser ut som att jag har en början till en såda spricka? Tycker ni att jag borde åtgärda detta?
20160807_121332.jpg
Insidan av dörren
20160807_121332.jpg (614.59 KiB) Visad 3076 gånger
20160807_121311.jpg
Utisdan av dörren
20160807_121311.jpg (588.21 KiB) Visad 3077 gånger
3. Har beställt att nytt dörrstop men det verkar inte passa. Orginalet ligger till vänster, det nya till höger. Tittar man på det gammla så är "vingarna" på det raka(de som fäster det i dörren) och skruvarna vinkelräta ut från dom. Det nya är inte... rakt. Så när jag sätter dit det så ligger det inte kloss an mot plåten. Ska höra av mig till leverantören och se vad dom säger. Nåt som sett detta tidigare? Ser nu att halsen dessutom verkar längre på det nya...
20160807_122551.jpg
Nya/gamla dörrstoppet
20160807_122551.jpg (1.14 MiB) Visad 3086 gånger
Att det skulle vara så svårt för mig att lyckas med det här. Jaja, än finns det ju en chans att jag får ihop det iofs :)

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är bara att limma dit fästena med vad som helst... Volvo verkar ha använt potatismos eller nått, så jäkla värdelöst som det är...

Sprickorna händer inte i dörren, utan i stolparna på bilen.. Fästet där är bara punktsvetsat på 2 ställen. Dom kan/kommer spricka med tiden, lossnar, och böjer/förstör plåten där dom ska sitta. Jag vet, min är så höger fram :roll:
av THP
Som tur är så har volvo tänkt ur servicesynpunkt. Man behöver ALDRIG rätta in dörrarna igen efter att ha tagit bort dom. Dvs.. om man tar bort dom rätt.
Man lossar ENDAST dom två E torx skruvarna på gångjärnen. Lossar skruven i A stolpen. Tar ur torx skruven ur kontakten till elpiskan, vrider kontakten så det lossnar.
Vrider in dörren tills hakarna går fritt i gångjärnen, så lyfter man av den på gammaldags vis och lägger den på ett bra underlag för arbete med dörrstolpen eller för den delen dörren.
Den lilla klickbara bilden visar hur enkelt man kommer åt A stolpen om det är sprucket där.
Bild
Bild

Sprucket i dörren brukar se ut såhär.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av chickensalad
Tack för allt stöd :)

Nu sitter ett nytt dörrstopp från Volvo på och det är så tyst så. Det var lite pilligt att hitta rätt läga på torxen annars gick det smidigt. Panelen är limmad med så den ska bara sättas på.

Men innan jag gör det, borde jag smörja något med något? Denna sidan menar på att man ska smörja in alla "kontaktytor" med litihum grease:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?t=51131

Vad säger ni om det? Ska smörja in nåt/lägga på nåt? Isf vart?

@THP, tack för bilderna! Uppskattas! Hade du gjort något åt hålet för mitt dörrstop, i dörren? Känns ju som att det är på väg att spricka. Eller? Du har rejäla brickor på dina med ser jag. Verkar ju vara en bra ide, antar att det fördelar kraften bättre?

Mvh Johan
av THP
Hej!
Om du tittar på bilderna så ser du att skadan är bortom en spricka i dörren. Det började säkerligen med en spricka.
Det som jag fixade till var ett stort hål i dörren där det skulle varit material.
Det finns inga genvägar såsom att montera brickor om det är utmattat.
Det som gäller är att lokalisera sprickan, leta upp ändan på sprickan inåt mot friskt gods. Sen borra ett hål precis där sprickan slutar.
Hålet omöjliggör att sprickan vandrar vidare. Sen är det till att slipa och svetsa ihop sprickan och avsluta med att fylla hålet man borrade.
I mitt fall har jag lagt nytt gods på ena sidan och byggt upp kanten. Det kunde givetvis gjorts snyggare med nya materialet kant i kant.
Men eftersom det tar längre tid och är betydligt svårare, inte syns och inte gör extra nytta så valde jag att lägga materialet uppepå det gamla, då blev nya plåten insvetsad längre ifrån brottkanterna. En bricka användes dock på insidan som schims för dörrstoppen så den inte hamnar snett och bryter mot det nya materialet. Brickan var lika tjock som plåten i dörren.

Spruckna dörrar och framförallt spruckna A stolpar är vardagsmat. Det är inte frågan OM det kommer, utan NÄR. Det avgörs ju egentligen av hur många ggr man öppnar och stänger, inte av hur gammal bilen är, eller hur många mil den gått.
Användarvisningsbild
av chickensalad
THP skrev:Hej!
Om du tittar på bilderna så ser du att skadan är bortom en spricka i dörren. Det började säkerligen med en spricka.
Det som jag fixade till var ett stort hål i dörren där det skulle varit material.
Det finns inga genvägar såsom att montera brickor om det är utmattat.
Det som gäller är att lokalisera sprickan, leta upp ändan på sprickan inåt mot friskt gods. Sen borra ett hål precis där sprickan slutar.
Hålet omöjliggör att sprickan vandrar vidare. Sen är det till att slipa och svetsa ihop sprickan och avsluta med att fylla hålet man borrade.
I mitt fall har jag lagt nytt gods på ena sidan och byggt upp kanten. Det kunde givetvis gjorts snyggare med nya materialet kant i kant.
Men eftersom det tar längre tid och är betydligt svårare, inte syns och inte gör extra nytta så valde jag att lägga materialet uppepå det gamla, då blev nya plåten insvetsad längre ifrån brottkanterna. En bricka användes dock på insidan som schims för dörrstoppen så den inte hamnar snett och bryter mot det nya materialet. Brickan var lika tjock som plåten i dörren.

Spruckna dörrar och framförallt spruckna A stolpar är vardagsmat. Det är inte frågan OM det kommer, utan NÄR. Det avgörs ju egentligen av hur många ggr man öppnar och stänger, inte av hur gammal bilen är, eller hur många mil den gått.
Ok! Tack!
Antar att materialet i min dörr går under kategorin "utmattat" :)
Jag avvaktar med att sätta ihop allt, så får jag får be en svetskunnig vän hjälpa mig med dörren. Ingen mening med att prokrastinera det hela antar jag, även att sprickan som det ser ut nu är väldigt liten...
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]