Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tendo
Hej, som rubriken lyder så har jag bekymmer med att ABS lampan lyser (och ingen ABS funktion).
Jag har läst otaliga trådar på detta forum och felsökt så gott jag kan men nu är jag utan idéer..

Har ohm mätt alla givare ca1400 ohm bak och 1,1kohm fram.

Har provat monterat nya givare fram med samma mätresultat som dom gamla som satt där .

Har mv-ac mätt givarna bak fick jag ca 500mv då vi roterade hjulen, fram fick jag 0,01mv?

Bytt kransar fram dom var spruckna, men ingen förbättring. Bak har jag bara rensat dom, såg ut att vara i bra skick.

Testat 3styrdosor varav 1 med annat serienummer (med den slocknade lampan tills jag nått ~20kmh sen började den lysa igen)

Kollat säkringar.

Testat med obd2 läsare, men inte fått någon att koppla upp mot bilen.

Har jag missat något uppenbart eller?!

Börjar bli tokig och byter delar fram och tillbaka på måfå.

Enda jag inte testat är kablarna från bagageutrymmet fram till styrdosan.

Uppskattar verkligen hjälp nu, och som sagt gått igenom säkert 20olika trådar på ämnet innan jag startade en ny tråd som det redan finns så många av.
Kanske har jag missat något sökord.

Mvh.
av LOB
Har du testat tre ABS styrenheter som du är 100% säker på att är felfria? Styrenher fra skroten är inte ngn bra ide då alla, icke renoverade, till slut får har/ får samma problem med kalllödningar. En firma som heter recar renoverade min för 6-700kr.
av tendo
Hej lob, nä 1 var den som satt i och en från skrot en som "var funktionstestad" och den 3:e var från en felfri med med fel serienummer så visst, det kan absolut vara styrenheten som spökar. Men utan att ha en ny med rätt serienummer kan jag inte utesluta att det är den som felar.
För man kan väl inte utan speciella verktyg mäta upp dess funktion.
Men vi har en i byn som löder, så ska lämna in en där för lödning.
av MickeM
Vad säger styreneheten att det är för felkoder?
Annars är det bara i blindo.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]