Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar vad det är för bytesintervaller på kamremmen på en V70 2,4 -00 ? Har haft av övre kåpan , och remmen såg bra ut vad jag kunde se.
Den byttes senast vid 14400 mil ( 2008/01 ), och nu har den gått 22700 mil !
Om remmen skulle rappa/gå av, blir det tokras då, eller behövs bara ny rem monteras ?
Bytte nyligen rem på min Peugeot 307 där remmen kuggat över, och då räckte det med "bara"ny rem o löprullar och vattenpump !!!
Det brukar vara 10 års intervall eller 16/18 tusen mil per byte.

Motorn rasar om kamremmen går av.
Tyvärr kan du inte se en kamrems skick på det sättet. Inte förräns det verkligen är kris isåfall.
Ingen av remmarna jag någonsin bytt av ålders eller milskäl har uppvisat några svagheter som är synliga för ögat.
Om remmen går av så är det totalrenovering av i bästa fall topplocket. I värsta fall även byte av någon kolv.
Kena skrev:Scrolla ned så hittas ett serviceprotokoll http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=921760 Vasse go :D
Grävde fram ett gammalt serviceprotokoll från Volvo på min -00 GLT. Det är 2000 mils intervall på den och inte 1500 mil som i länken. Kamrem byts enligt det protokollet vid 15 och 31000 mil eller 10 år. Vid 15000 mil byttes rem men inte vattenpump, vad mer som byttes kommer jag inte ihåg.
Löprullar får vi hoppas byttes iaf. Det är väl inte jätte-vanligt att vattenpumparna börjar läcka på dessa, men man brukar ju försöka byta dom i samband med rembytet i förebyggande syfte. Är ju inte så kul att behöva riva ner allt igen lagom man bytt remmen bara för att byta pumpen(som är typ 5min extra jobb vid remsbytet).
Ok! Tack för besked o tips! Jag byter troligen kamrem nån gång innan n:a sommar,om jag då har kvar bilen! Har lagt upp i en annan tråd att jag har lite
servostrul och att motorn tjuvstannar ibland, annars tycker jag att det är en rätt ok andrabil! Hade en likadan för många år sen, men tycker att denna är mkt piggare o konstigt nog drar mkt mindre bensin ! Ska nu göra rent spjällhuset och hitta ny servopump !
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]