Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har väl egentligen aldrig varit så förtjust över känslan som förmedlas i spaken när man växlar en Volvo. Jag tycker det är lite trögt, taskig känsla och stört omöjligt att göra några snabba växlingar.
Så nu undrar jag om jag kan göra nåt vettigt åt detta på min V70. Finns det kanske några punkter som bör smörjas? Har förstått att kopplingen mellan spak och låda, sker med 2st wires, kan ett byte (bilen har gått 22000mil) av dessa vara aktuellt? Har sett att det finns shortshift/quickshift komponenter att köpa, någon med erfarenhet av det?
http://www.l-m-r.se/p/volvo/svc-70/buss ... svc70.html
Dessa har jag och spaken är stum och stadig. Har oxå testat short shift och kastade bort efter en dag :-(O) . Tungt växla samt så hamnar 2 an 4 an och backen högre upp . Fick ingen bra känsla med det. Finns köpa billigt om du vill testa :-)-)

Samt så kör jag med redline mtl i lådan vilket gjorde den mjukare växla :mrgreen:
Plastbussningar till vajrarna är ett bra ställe att börja med. Sen finns det liknande bussningar till spakstället också som hjälper en del. Shortshift ska bara undvikas.
Nexus skrev:Samt så kör jag med redline mtl i lådan vilket gjorde den mjukare växla :mrgreen:
Ett byte till MTL i lådan vet jag flera (inkl jag själv) som har positiva erfarenheter av
Synd att jag inte kände till detta med oljan tidigare. Jag har handlat Volvo original olja till bilen och den ska hällas i lådan imorgon. Men det kanske blir fler byten av oljan.. Exakt vilken Redline olja är det som gäller, någon som kan bistå med en länk?

Angående bussningar så ska jag absolut ta tag i det framöver!
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]