Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! detta är mitt första besök här och jag ber vädjande om hjälp.

Bytte tändstift i söndags 17/7 sen stog bilen still till på tisdagen (förutom testkörningen direkt efteråt) då det blev 30mil. Den tappade gasen typ vet inte riktigt hur jag ska förklara men den tappade gasen, den varvade inte upp. 2 gånger hände detta på de 30milen men tänkte inte så mycket på det. Sen användes bilen igen på lördagen 23/7 och då stannar bilen utanför willys ca 5km resa och skriker efter mera olja kollar stickan och det är precis så att man ens kan mäta oljan på den.

Då misstänker jag ju tändstiften såklart. Det enda stället jag pillat på, på ett bra tag.. och det var fullt med olja i tändstifthålen.
Har googlat runt en del och hittat folk som undrat varför tändstiften de pillat ut har varit oljiga det var dom jag tog ut också men hade inte en tanke på att det var fel eller onormalt trodde bara att det var använt liksom.

har ni några tankar om vad jag kan ha gjort fel? och vad som är sönder på bilen?
var felet där innan? eller kom det efteråt?

Fabrikat
VOLVO L + V70

Fordonsstatus
Påställt (1998-12-23)

Fordonsår
1999

Mätarställning
252130

Drivmedel
Bensin

Motoreffekt
121 kW

// Jocke tackar på förhand
Att det är dåligt med olja i motorn beror inte på tändstiften. Att det är olja vid tändstiften brukar bero på att packningen till oljelocket är dålig, inget ovanligt efter alla dessa år. Har du kollat något under bilen vid motorn ifall den är blöt i olja alternativt att det blir olja på backen där du står? Du får fylla på med olja och sen får du kolla med jämna mellan rum hur mycket olja det är i motorn.
okej så det är inget problem med att det är olja just där? inget jag måste göra något åt?

gick ut och kollade marken nu och det är olja där. men inte så att det runnit en liter direkt. fanns en del halvblöta kladdiga fläckar utspritt mestadels på bilens vänstra sida både fram och baktill av motorn så att säga.

är det kört?

/ Jocke
Måste göra något åt... Finns väl ingen som tvingar dig, men det ska inte läcka olja om allt är ok...

Och ignorera skaunejohan's idé, finns ingen ventilkåpa på dessa, det kallas kamkåpa, eller kamaxelkåpa, och den har ingen packning utan har ett special lim istället. Dessutom krävs specialverktyg för att lossa och sätta dit kåpan. Så jo, det är "svårt".
SkauneJohan skrev:kanske läcker den olja från ventilkåpan? en sånn packning brukar va rätt enkel att bytta :)
På en 244 tex är det enkelt att byta packning men på s/v70 är det annat hela locket håller fast allt löst där inne
finns ingen packning i mellan övre lock och toppen utan det är ett lim mm som Lucifer nämner. Har du kollat så det inte läcker mellan låda och motor. Eller servo olja. Läck vid drivaxlar på lådan. Är kamremmen torr ska inte vara olja på den. Ta bort all olja o kolla sen var det kommer.
gubbstrutt skrev:
SkauneJohan skrev:kanske läcker den olja från ventilkåpan? en sånn packning brukar va rätt enkel att bytta :)
På en 244 tex är det enkelt att byta packning men på s/v70 är det annat hela locket håller fast allt löst där inne
finns ingen packning i mellan övre lock och toppen utan det är ett lim mm som Lucifer nämner. Har du kollat så det inte läcker mellan låda och motor. Eller servo olja. Läck vid drivaxlar på lådan. Är kamremmen torr ska inte vara olja på den. Ta bort all olja o kolla sen var det kommer.
ber om ursäkt, rättar till mitt inlägg så ingen förvirring uppstår

i vilket fall som helst bör oljeläckan fixas
Det kan vara en o-ring till oljeretur röret från turbon som är trasig, jag fel monterade min och det slutade med att nästan hela undersidan av bilen blev dränkt i motorolja :shock: :lol:
Fyll på olja, bort med plastlocket som sitter över tändstiften och rengör allt du kommer åt. Sedan startar du och låt den gå på tomgång till motorn är varm. Stå bredvid under tiden och kolla om du ser något läckage. Hittar du inget så kör en kort sväng och in under huven och kolla efter läckage. Förhoppningsvis så hittar du läckaget :D

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]