Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo81
Tja har en volvo 850glt 93a 2.5 köpte bilen för ca två månader sen & i dag så kände jag att det luktade avgaser i kupe`n så jag lyfte på huven & såg att det rök från motorblocket röken kommer i mellan spridarna längre ner i mitten av blocket sitter någon slang där modell tjockare som går ner i motorn men den verkar sitta på plats & en tunnare som sitter fast & inga sprickor. nu till min fråga var kommer röken i från jag kan inte lokalisera var. vad kan sitta längre ner som gör att det ryker. har gjort rent spjällhuset ska jag tillägga & har felkoder på abs bara.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är garanterat en slang till vevhusventilationen som gått sönder. Du måste bort med insuget och inspektera vilken slang det är som har spruckigt.
Användarvisningsbild
av volvo81
DayDreamer skrev:Det är garanterat en slang till vevhusventilationen som gått sönder. Du måste bort med insuget och inspektera vilken slang det är som har spruckigt.
volvo81 skrev:Tja har en volvo 850glt 93a 2.5 köpte bilen för ca två månader sen & i dag så kände jag att det luktade avgaser i kupe`n så jag lyfte på huven & såg att det rök från motorblocket röken kommer i mellan spridarna längre ner i mitten av blocket sitter någon slang där modell tjockare som går ner i motorn men den verkar sitta på plats & en tunnare som sitter fast & inga sprickor. nu till min fråga var kommer röken i från jag kan inte lokalisera var. vad kan sitta längre ner som gör att det ryker. har gjort rent spjällhuset ska jag tillägga & har felkoder på abs bara.
ok tack så mycket för snabbt svar & tippset skall kolla det i morgon.
av Miinan
Håller med DayDreamer .. hade liknande på vår förra 850.. där visade det sig att slängen som kommer upp från vevhusventilationen "burken" hade gått av :S
Ett förslag om du måste byta .. ta bort insuget ;)
Användarvisningsbild
av volvo81
ok tack för all tips är det något anat jag måste tänka på & var köper jag slangarna har kollat runt lite om det finns en sats för vevhus slangar men hittar ej några är det Volvo som gäller?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
volvo81 skrev:ok tack för all tips är det något anat jag måste tänka på & var köper jag slangarna har kollat runt lite om det finns en sats för vevhus slangar men hittar ej några är det Volvo som gäller?
Vparts har något kitt om jag inte missminner mig, men annars så är det Volvo som gäller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vparts kitt stämmer väl inte... Nu kommer jag dock inte ihåg till vilken motor dom påstår att den passar till som den egentligen inte gör men... Det var nå knas med den iaf...

Sen har väl -93or lite annorlunda vevhusvent/dragning mot nyare modeller också, vilket knappast gör saken lättare...
Användarvisningsbild
av volvo81
Hej igen nu har jag fått tid att inspektera lite mer ingående. jag började med att ta loss spridarna dem två 10mm & kontakterna böjde upp hela spridarlänken. Då såg man betydligt mer. kände på dem två slangarna som gick ner till vevhuset. Den ena gick till spjället flamfällan & den andre tjockare slangen som gick in i motorn under kåpan till tändstiften bägge gick att dra rätt upp dem var igensatta med gammal oljeklet så gjorde rent dem med t doja & tryckluft. & fick även rent vevhuset litegrann jag pillade lite med ståltråd & fick upp en hel del oljeklet.Det var lite pill & extremt trångt att få slangarna på plats igen men det gick tillslut utan att plocka ner insuget.& vips det slutade ryka har kört 8 mil nu så problemet verka vara löst nu. & inte nog med det Jag sparade pengar med. Jag slapp köpa insugspackning 128:- oljefälla 325:- slang 89:- slang 125:- oringar 24:- Volvo original priser.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.