Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Håller på att rengöra vevhusventilationen och försöker samtidigt få bort oljetråget för att rengöra silen.

Edit:
Nu är oljetråget helt löst (fick loss de sista bultarna från höger hjulhus vilka var torx).

Jag får fortfarande inte ned tråget! Har lossat och spänt rören på vänster sida med buntband. Det fattas fortfarande en massa spelrum...

Måste jag göra något mer för att få ned det, eller går det inte?? Ingen möjlighet att lyfta motorn, måste finnas något jag kan göra. Tips tack!!

Bilen ska helst funka Fredag kl 21 :)
Citerat från *Petsson* från en annan tråd:
Sen lossar du styrservorören i framkant och i bakkant av subframen (lossa dom INTE ur styrväxeln). Ta ett litet spännband och spänn dom åt växellådan till. Det handlar om ca 15cm du rör dom, du ska över skarven motor/låda.
Sen knackar du till på tråget lite grand så limmet släpper.. så tar du ned tråget.
Jag lyckas inte röra mina några 15cm. Möjligtvis 9. De sitter styvt baktill fast jag lossat bak.

Edit:
Hittade ett tips, skrivet av Sparkz:
Det går att lirka ner det utan att lossa snabeln. Är motorfästet under remskivan dåligt så avståndet till hjälpramen har minskat? Det är inte helt ovanligt att det sjunker ihop lite med åren, särskilt inte om det läcker olja på det. Det borde gå att lyfta lite med domkraft och en brädbit mot fästet till höger drivaxel eller nåt.
Ska ut och se om jag fattar imorgon. Gnatt
Nästan fått ned skiten. Fick lossa motorfästet höger fram och pressa upp motorn en bit. Sitter fortfarande i kanten så väntar på en kompis som ska komma med en till domkraft att lyfta i fästet till drivaxeln med.

Det borde gå. Men fan vad folk får det att verka enkelt på diverse forum. Detta är inget som nybörjare (läs jag) borde hålla på med. Bara hoppas det går att få på plats utan att fucka upp packningen sedan...
:-)-) Det finns några öglor i subframen som brukar vara i vägen också, sist åkte vinkelslipen fram och kapade bort dom :lol: Bara du inte har lossat servorören vid styrväxeln för det är ett rent h-vete att få dit dom sen igen.
DayDreamer skrev::-)-) Det finns några öglor i subframen som brukar vara i vägen också, sist åkte vinkelslipen fram och kapade bort dom :lol: Bara du inte har lossat servorören vid styrväxeln för det är ett rent h-vete att få dit dom sen igen.
Har inte lossat dom medvetet iallafall! Men pressat dom med våld åt sidan. Skulle väl märkt om de lossnade?

Fått ned tråget som var koksat utav helvete! Skrubbar, skrapar och rengör nu. Man kan väl inte ta bort det som ser ut som nitar i tråget? Hade ju vart lite lättare :P Var sugen att såga av öglorna men gick genom att pressa upp motorn och vevaxeln eller vad det heter.

Ber till gudarna det går att få tillbaka sen. Vilka bultar ska jag börja med vid montering? Små i hörnen?
Ett tips till alla som ska rengöra tråget: Ugnsrengöringsmedel
Sprayade sånt där starkt ugnsrengöringsmedel som blir skummigt. När jag torkade bort det var all koks upplöst och tråget var plåtrent, som nytt!
RääserCalle skrev:Förresten! Skriv gärna vad jag borde passa på att göra då jag har nere tråget! Det var tätt i den där kanalen du tipsade om DayDreamer. Antar jag kommer åt den underifrån också?
Ja du kommer åt det underifrån också tror att det är som ett litet rör/skena som oljan rinner tillbaka i.
RääserCalle skrev:Ett tips till alla som ska rengöra tråget: Ugnsrengöringsmedel
Sprayade sånt där starkt ugnsrengöringsmedel som blir skummigt. När jag torkade bort det var all koks upplöst och tråget var plåtrent, som nytt!
Bra tips :-)-)
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.