Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Jag undrar vad en V70 2.4T (LTT) ska dra vid landsvägskörning. Jag ligger med min 1L/10KM hur jag än kör. Har kommit ner som lägst 0,94. Tycker den drar alldeles för mycket! Vår gamla 850 kom vi ner på 0,8 med, den va även automat...

Det jag vet kan vara en orsak till högre förbrukning är att kamaxeln inte står helt rätt i förhållande till vevaxeln. Men jag har även hört att en gammal syresensor kan ställa till med problem! Vad kan det mer tänkas vara?
Nu ska vi se ifall jag kommer ihåg rätt men är inte V70-97 2,4/2,5T AWD? Var det inte förts 98 eller 99 som man kunde få 2,4/2,5T till FWD också. AWD bilar drar ju alltid lite mer än enbart FWD men min S70 99a 2,5T ligger runt 0,83 L/10km i motorvägsfart 110-125km/h och ungefär 0,77 L/10km när jag ligger på 90km/h. 80 och 70 väg ligger den mellan 0,72-0,75 L/10km.

Nu har min bil jävlats en del så jag har ju bytt LMM, båda lambdasonderna tätat så att det är precis helt tät på insugssidan, Bytt grenrörspackning. Jag hade ju felkoder på lambdasonden hela tiden vilket gjorde att en del saker blev bytt på ren gissning :| Det som slutligen var felet var att det var läckage vid grenrörspackningen och att bakre sonden knappt ett halvår gammal felade. Förbrukningen innan jag bytte allt var skyhög till exempel så när jag pendlade mellan skolan drog bilen i snitt 1,5 L/10km (Blandadkörning plus statskörning) efter allt var fixat så sjönk förbrukningen ner till 1,0 L/10km :D

Nu vet jag ju inte vad förbrukningen är på en bil med AWD, jag antar att du har det på din bil?
Det finns inget SKA, det beror på 1000 olika faktorer, 990 av dom direkt relaterade till föraren.

Men 1l/mil på landsväg, jämn och fin körning osv kan vi nog vara överens om är på tok för mycket. Som referens kan jag ju bara ta min egen T5a som exempel, men den kan jag få ner till 0.7l/mil om jag anstränger mig, 0.75 är inga större problem att hålla sig till utan att ha 7 paket ägg både över och under pedalen. Jag brukar dock hamna på ungefär 0.8l/mil, då kör jag avslappnat, lite extra gas där det tillåts, några omkörningar osv...

Men, det är vad min bil drar NU. För 2 år sedan gick det inte att få den under 0.8 hur man än försökte...
Dom fel som åtgärdats sen dess är kylfläkten som kablaget var av till(Om fläkten sätter felkod så stänger bilen av massa olika bränslejusteringar och kör på statiska värden istället, denna reparation gjorde enorm skillnad), bytt kamrem + ställt kammarna RÄTT(hade differans på +-½kugg per axel, detta gjorde också markant skillnad), samt nya stift. Stiften gjorde dock inte ett skit på förbrukningen, men motorn mår iaf bättre :P

Så, börja med felkodsutläsning och åtgärda dom felen. Sen en storservice av motorn gör säkert sitt också, och slutligen kanske se över din körteknik. Ingen bil är den andre lik(speciellt inte gamla sådana), alla kräver sina olika körstilar och har sina egna idéer för sig.

Day: Finns som både AWD och FWD. Skillnaden är att FWD finns med samtliga motorer, medans AWD ENDAST finns som LTT.(R ej inräknad, ej heller XC som även finns med oljebrännare)
Har själv en manuell 2,5t 99:a, den tar typ 0,78 på långkörning men då är det max 90 som gäller.

97:or har tändkablar, de slits de också och ger färre HK.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]