Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
Har på min 1999 S70, en unken doft i bilen när den inte används varje dag, så har det varit sedan jag köpte den för 8 år sedan.
Har även en 1997 S70, men den har inte detta problem.

Min servicemek. På Bilia Haga norra berättade att det är tydligen någon skumgummidel i ventilationen, som bildas mögel i.
Skulle tydligen behövas demontera instrumentpanelen för att komma åt detta, kostnadsförslag 13000kr fick jag för 3år sedan.

Med tanke på att man "lätt" kommer åt kupéfläkten, måste man då verkligen demontera instrumentpanelen och vad är det som luktar sur kartong?
Är förmodligen bakterier i evaporatorn (avdunstaren) till AC-systemet som luktar.
Har lite samma i min. Har köpt rengörare som jag inte vågat testa än.
Finns ju firmor som gör rent AC-system också, ingen aning om prisbild dock.

Annars är det nog att riva ner och byta evaporatorn som gäller.

Ska se om jag vågar nyttja min CRC AC-cleaner nu i sommar. Kan väl inte bli värre.
Förmodligen så är det förångaren som redan nämnts som är boven i att det luktar, testa att köpa sånt där rengöringsspray och ge förångaren en dusch, du kommer åt förångaren genom att plocka bort kupéfläkten.
Användarvisningsbild
av Svanis
Ok tack ska pröva det.

På vintern då får jag imma på rutorna, kan det vara kopplat till doftproblemet?
Användarvisningsbild
av Svanis
Kan en elektrisk luktätare s.k. Jonisator göra nytta om man kör återcirkulation på kupéluften i 30min?
Svanis skrev:Ok tack ska pröva det.

På vintern då får jag imma på rutorna, kan det vara kopplat till doftproblemet?
Har också problem med imma på rutorna fast vid regn. Det kan vara värmepaketet som är boven för dig, märker du ifall det försvinner någon glykol?
Användarvisningsbild
av White
Har köpt en sådan här och skall prova:http://www.mekster.se/crc-airco-kleen.html

* Starta bilen.
* Sätt AC på fullt, kallaste läget, återcirkulering och på ventilationsmunstyckena på brädan.
* Placera burken vid pasagerarsidans fotutrymme.
* Tryck ner ventilen.
* stäng dörren och låt stå så i 10 minuter.
* Slå från återcirkuleringen.
* Öppna dörrarna och vädra ur riktigt.

OBS! Man ska INTE vara i bilen när detta görs!
av Kena
Luktar det unket i bilen även när den stått parkerad? Det tillsammans med att det immar på rutorna tycker jag låter som igentäppt slang ut från värmepaketet. Kolla upp den :wink:
av chrillew
Om jag var du hade ja provat sonax ac rengörig, billigt å skadar inte att prova. Funkade klockrent för mig, stanken har inte kommit tillbaka på över 2 år. Man körde på golvet där bak med återcirkulerande luft i några minuter, den tömmer sig själv.
:)

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]