Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JRein
Hej!

Har problem med min S70 -99, har kollat på forumet men inte hittat någon som har samma problem. Inga fönsterhissar i bilen fungerar, har testat byta fönsterhisspanelen vid förarsidan men det hjälpte inte. Belysningen i knappsatsen lyser precis när jag startar bilen men slocknar cirka 3 sekunder senare. Är det någon som vet vad felet kan vara? Kan även tillägga att knappen för att öppna tanklocket heller inte fungerar men det har varit trasigt länge. Häromdagen fick jag ner förar rutan halvvägs innan den la av igen, det är den enda gången fönsterhissen har "fungerat" dem senaste 6 veckorna!

Tacksam om ni kan hjälpa mig med er kunskap!
Senast redigerad av 1 JRein, redigerad totalt 0 gånger.
av JRein
Lucif3r skrev:Är det bara förar-panelen som inte fungerar, eller fungerar inte dom andra 3 hiss-knapparna heller?
Där var jag lite otydlig! Inga fönsterhissknappar i bilen fungerar.
av JRein
Lucif3r skrev:mm ok... Tänd och släcks innerbelysningen som den ska när du öppnar samt stänger förardörren? Funderar om du har fått kabelbrott mellan kaross och dörr.
Det är min mor och fars bil jag försöker få rätt på, men innebelysningen fungerade tidigare! Men när bilen stod stilla i ett par veckor så laddades alltid batteriet ur sig själv! Dem skulle fixa detta på en lokalverkstad, men mekanikern där sa att det skulle bli så dyrt att felsöka så när min far skulle hämta bilen två dagar senare så hade dem bara dragit säkringarna till kupébelysningen så slutade batteriet ladda ur sig. Är väl rädd för att det är ett kabelbrott i dörren ja! Antar det är dyrare att laga bilen än vad den är värd?
av JRein
Lucif3r skrev:Behöver väl inte vara dyrare än vad man gör det. Beror såklart på din kunskap också.
Okej, då kan det bli ganska dyrt ;) Var ute och testade precis, när jag vrider runt tändningen så lyser fönsterhisspanel ibland och ibland inte. Men dem gångerna den tänds släcks den inom bara några sekunder! Fönsterhissarna fungerar när panelen är tänd. Detta måste väl innebära ett kabelbrott eller?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Att inte tanklocket går att öppna inifrån är för att den knappen får sin ström ifrån manöverenheten till fönsterna. Knappen bredvid alltså den man "öppnar" bagageluckan med får sin ström i från ett helt annat ställe det är därför den fungera.

En gissning här, det finns en överbelastningssäkring till fönstermotorerna frågan är om den kanske är trasig. Det är en säkring som löser ut ifall fönstermotorerna kärvarfast men får säkringen svalna igen så fungerar det igen. Du måste bort med fyra torxskruv storlek T25 som sitter runt locket till säkringarna tar du bort dom så kommer du åt alla överbelastningssäkringar och några reläer, testa att byta denna säkring och se ifall det blir någon skillnad, möjligt att en vanlig säkring passar där i så du kan prova med, men du får absolut inte köra med en vanlig säkring där i utan ta bort den direkt du ser om det fungerar eller ej.
av JRein
DayDreamer skrev:Att inte tanklocket går att öppna inifrån är för att den knappen får sin ström ifrån manöverenheten till fönsterna. Knappen bredvid alltså den man "öppnar" bagageluckan med får sin ström i från ett helt annat ställe det är därför den fungera.

En gissning här, det finns en överbelastningssäkring till fönstermotorerna frågan är om den kanske är trasig. Det är en säkring som löser ut ifall fönstermotorerna kärvarfast men får säkringen svalna igen så fungerar det igen. Du måste bort med fyra torxskruv storlek T25 som sitter runt locket till säkringarna tar du bort dom så kommer du åt alla överbelastningssäkringar och några reläer, testa att byta denna säkring och se ifall det blir någon skillnad, möjligt att en vanlig säkring passar där i så du kan prova med, men du får absolut inte köra med en vanlig säkring där i utan ta bort den direkt du ser om det fungerar eller ej.
Tack för tipset! Ska kolla där och se om det kan vara problemet.
av JRein
LÖST!!

Ville bara informera om att problemet med mina fönsterhissar är löst. Visade sig att knappsatsen för att köra rutan på passagerarsidan hade gått sönder och ville hela tiden köra upp rutan vilket orsakade överlastsäkringen att lösa ut sekunder efter att bilen startades.

Tack för hjälpen jag fick på forumet här, tack vare era tips som jag kunde felsöka och reda ut vad som orsakade felet.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.