Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av An1000
Hej!

Hade tänkt att montera dragkrok från Biltema på min v70-99. Tar tacksamt emot alla tips och upplysningar på problem man kan stöta på.

Har även en fråga om elen. Hittade en dosa på vänster sidan under bagagemattan. Vet någon vilken kabelhärva man ska köpa för att bara kunna plugga in enkelt, eller måste man koppla själv (kan inte mycket om el)

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Biltema har väl orginalkablage om jag inte missminner mig. Själv köpte jag dock universal och kopplade in själv, mycket billigare :P
Men jag tror även på 99-00 att kablaget till blinkers är dragna rakt in i bakljusen. Övrig koppling vet jag inte riktigt, tror det ska in någonstans vid glödtrådsvakten.

Monteringen av kroken är rätt simpel. Men det finns saker på bilen som kan krångla.
I mitt fall hade jag 2 problem. Ena var bultarna till bakstötfångaren, den vänstra gick av :roll: Händer även att svetsbulten lossnar istället, så bulten bara snurrar. Så då får man vackert försöka bryta loss fångaren utan att skada den allt för mycket :roll: Sen köpa ny konsoler. Dom är inte så dyra dock, tror jag gav strax under 500kr för 2st med nya bultar.
Andra problemet var att avgasupphängningen som ska bort hade rostat samman till 1 del(det ska vara 2 :P ). Givetvis måste ena delen bort för att kunna skruva av den sista delen, så där fick jag kapa och bryta och ha mig tills jag kom åt sista bulten :D Ingen fara om den går sönder, medföljer ersättningsdel med kroken.

Sista problemet var väl att det är svårt att få dit kroken helt själv, svårt att hålla i den/trycka dit den samtidigt som man ska skruva :lol:

Men följ anvisningarna till punkt och pricka så blir det bra sen. Och glöm inte vara noga med momenten.
Nu har jag inte en aning här då dragkorken (Volvo original) satt monterad på min bil när jag köpte bilen men det ser ut som att just på el biten så är det fördraget kablage till dragkroksanordningen, dvs det sitter kontakter vid baklyktan HB som verkar bara vara plug and play.

Bilder kan fixas om du vill :D
av An1000
Okej!

Några frågor om ditt svar:

- Stämmer det att glödtrådsvakten kan vara den dosa som jag hittade och i sådana fall, är det i den jag ska kunna koppla in all el direkt, eller har jag fattat allt helt fel? :D

- Vad blir följden av att kablaget till blinkers (du menar då släpets blinkers?) är dragna in i bakljusen?

- Måste man montera bort bakre stötfångare för att montera dragkroken?

- Fästena till den bakre stötfångaren är i rätt risigt skick, kex.. har sökt efter sådana tidigare men inte hittat, vet du var jag hittar sådan?

Tacksam för svar!
av An1000
DayDreamer skrev:Nu har jag inte en aning här då dragkorken (Volvo original) satt monterad på min bil när jag köpte bilen men det ser ut som att just på el biten så är det fördraget kablage till dragkroksanordningen, dvs det sitter kontakter vid baklyktan HB som verkar bara vara plug and play.

Ja skicka gärna någon bild, jag är helt lost och skulle verkligen behöva få på en krok inför kommande flyttlass!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
An1000 skrev:Okej!

Några frågor om ditt svar:

- Stämmer det att glödtrådsvakten kan vara den dosa som jag hittade och i sådana fall, är det i den jag ska kunna koppla in all el direkt, eller har jag fattat allt helt fel? :D

- Vad blir följden av att kablaget till blinkers (du menar då släpets blinkers?) är dragna in i bakljusen?

- Måste man montera bort bakre stötfångare för att montera dragkroken?

- Fästena till den bakre stötfångaren är i rätt risigt skick, kex.. har sökt efter sådana tidigare men inte hittat, vet du var jag hittar sådan?

Tacksam för svar!
1: Glödtrådsvakten sitter i vänster balja, under lite plast. Svårt att se den utan att ta bort plasten.

2: Ingenting?

3: Givetvis... Draget är monterat i samma fästen som konsolerna som håller bakfångaren, + ett par balkar under bilen(med bultar som går igenom hela karossen). Stötfångaren måste främst bort för att det föras in metallförstärkningar i balkarna, och dom kommer man bara åt efter man skruvat av konsolerna för stötfångaren.

4. Volvo köpte jag mina ifrån, ingen aning om vart man kan hitta dom online...
An1000 skrev:
DayDreamer skrev:Nu har jag inte en aning här då dragkorken (Volvo original) satt monterad på min bil när jag köpte bilen men det ser ut som att just på el biten så är det fördraget kablage till dragkroksanordningen, dvs det sitter kontakter vid baklyktan HB som verkar bara vara plug and play.

Ja skicka gärna någon bild, jag är helt lost och skulle verkligen behöva få på en krok inför kommande flyttlass!
Ok jag får gå ut och knäppa några bilder då :-)-)
Några bilder blev det inte för att jag själv riktigt fattar hur det fungerar.

kablarna som går ner till dragkroken.
Bild

Ljuskontrolboxen som jag håller i handen, längre ner så är det en skarv som kablaget i mellan boxen och skarven går till dragkoroken.
Bild

Den här låg bara löst nedtryckt den verkar gå till draget men den var inte inkopplad någonstans.
Bild

Vet inte om detta hör till draget också men sitter totalt tre stycken sådana här skarvar.
Bild

Bild
Om jag följer den, bara kikat lite snabbt så går den till en av kontakterna som är med i första bilden som sen vidare går ner till draget.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]