Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pierre71
Hej

Är det någon som vet om alla rattar från volvo v70 97-00 passar till min volvo v70 t5 2000 den första generationen.
Med airbag i ratten.

Eller någon som vet vad en ny ratt kostar.

Med vänlig hälsning

Pierre
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja 97-00 så passar det utan problem, en ny ratt ligger nog mellan 4000-5000kr idag om det ens går att få tag på, dom kan ha utgått.
av pierre71
Det är inte så att airbag lampan tänds om monterar en ratt från en 1998 till en 2000.
Är det krångligt att byta ratten själv.
Någon som vet hur man gör.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
pierre71 skrev:Det är inte så att airbag lampan tänds om monterar en ratt från en 1998 till en 2000.
Nej gör du allt rätt så ska inte SRS-lampan tända sig.
Nu har jag inte haft bort någon ratt på dessa bilar än så jag vet inte hur riktigt man får bort dom, men jag tror att det är så här.
Möjligt att du får ta bort ratt kåpan för att komma åt två skruv på baksidan av ratten som håller fast airbag enheten i ratten, när dessa två skruvar är bort så är det nog bara att vika bort airbagenheten. Efter det så är det nog någon kabel som ska lossas också innan du slutligen skruvar bort muttern/skruven som håller ratten. Se till att ratten står rakt innan du börjar att plocka isär samt att gör bilen strömlös ungefär 30minuter innan du börjar att rota med air-bagen.
av pierre71
DayDreamer skrev:
pierre71 skrev:Det är inte så att airbag lampan tänds om monterar en ratt från en 1998 till en 2000.
Nu har jag inte haft bort någon ratt på dessa bilar än så jag vet inte hur riktigt man får bort dom, men jag tror att det är så här.
Möjligt att du får ta bort ratt kåpan för att komma åt två skruv på baksidan av ratten som håller fast airbag enheten i ratten, när dessa två skruvar är bort så är det nog bara att vika bort airbagenheten. Efter det så är det nog någon kabel som ska lossas också innan du slutligen skruvar bort muttern/skruven som håller ratten. Se till att ratten står rakt innan du börjar att plocka isär samt att gör bilen strömlös ungefär 30minuter innan du börjar att rota med air-bagen.
Tack så mycket för ett bra svar
Användarvisningsbild
av DayDreamer
pierre71 skrev:
DayDreamer skrev:
Tack så mycket för ett bra svar
Svarade så gott jag kunde för jag har inte haft bort någon ratt på dessa bilar än.
Användarvisningsbild
av Nexus
850airbag passar inte på en x70 ratt. Så det är inget leta efter!
Inga problem ta bort ratten. Lossa skruvarna genom vrida ratten. Sen ska airbag rullen låsas med en skruv när ratten står rak. Räcker lossa minus polen på batteriet 10 min. Ha nyckeln i on läge i tändningslåset när du sen lägger på minuspolen igen. Skulle något vara fel smället det då och bättre vara utanför bilen :-O)

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]