Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Jag undrar om man kan läsa ut när en felkod uppstått? Kan märkesverkstaden det eller någon felkodsläsare?
Ett ex, säg att ena abs-givar lagt av och ger en felkod, går det att hitta när den började larma?

Om Volvoverkstaden kan detta, vad kan de rimligen ta betalt?
av Stoffy
Om du skriver vilken bilmodell och årsmodell det är du har så är det lättare för folk att besvara din fråga :)
Anledningen till denna fråga är att du med vissa årsmodeller av 850 själv kan läsa ut felkoderna i motorrummet, medan du för andra antingen kan bygga en enkel felkodsläsare eller behöver köpa en speciell programvara.
av skarj
Mmm, den har uttag inne i bilen framför växelspaken, ODB2. 97as 850 vad jag vet:)
Jag är alltså intresserad att få veta när felkoden uppstått, felkoden i sig får jag nog fram. Men behöver veta om det är möjligt för mig att få reda på när felet började, nyss köpt bilen och hittat fel.
av Stoffy
Okej, då är det programvaran Vol-FCR på en PC tillsammans med rätt sorts kabel som gäller för att läsa ut felkoderna för ABS och automatväxelåda om du har sådan, samt kan släcka "Dags för Service-lampan". Kabeln ska vara av typ KKL 409.1.

För felkoder för motorns styrsystem är det lite annorlunda och beror på om det är en 10V-motor (ex. 2.5 SE) eller 20V-motorn (ex GLT). På 10V så bygger du lätt en egen felkodsläsare medan du för 20V ska kunna läsa ut felkoderna direkt med Vol-FCR.

Om du söker lite i forumet på dessa saker finns det jättemånga trådar om det :)

PS. Jag skulle vilja säga att det är en bra investering att skaffa Vol-FCR samt bygga en felkodsläsare (om det behövs för din modell) så att du själv kan kolla upp eventuella problem när de uppstår i stället för att behöva åka till Volvo varje gång.

Edit:
Sen inser jag att jag borde läst vad du först skrev lite bättre (skyller på att jag inte hade fått i mig min första kopp kaffe än) - du frågar om man kan läsa ut NÄR en felkod uppstått och vad jag kan minnas kan man inte se detta i Vol-FCR i alla fall. Någon annan får svara på om det ens finns en timestamp lagrad och om Volvo i så fall kan få fram denna.
av skarj
Ja precis, "när" är den springande punkten, att det är fel får jag fram, hoppas någon vet. Ska höra med Volvoverkstaden i morgon.
av skarj
Surt...är du helt 100?
Ska höra med den lokalamärkesverkstaden i morgon för säkerhetsskull. Men anar att bilen inte håller koll på datum. Men kanske går att se hur länge det legat på?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nu skiljer det säkert, men på min S70 99a ME7 så lagrar den rätt så många motorparametrar när felet uppstår. Där ser man blandanat, motortemp, gasspjälls läge, luftmassa, laddtryck mm

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]