Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
#1074090
Tjena.
Det är tänkt att jag ska göra en service på bilen nu under sommaren eller ganska snart.
Då är min fråga, hur viktigt är det att skilja på "kvalitetsolja" och biltema/jula olja?
Sen tänkte jag kolla om jag borde byta bränslefiltret? Jag har ingen koll på om föregående ägare hade gjort det. Bilen rullade 15900 när jag köpte den, nu har den gått ca 17300. Tips? Mvh//Emanuel
av hno12
#1074093
Lucif3r skrev:Så länge oljan uppfyller alla krav spelar det ingen roll...

Bränslefiltret kan du lika gärna byta, småpengar och går på 10min typ.
Ok, jag va förbi bilia tidigare och jag blev rekommenderad att använda mig av syntet på 5-40.
Hur vet jag att exempelvis biltemas och julas motorolja uppfyller kraven?

Ok, så du säger att jag ska passa på att byta bränslefiltret?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1074100
Du får läsa på flaskan. Klassningarna står alltid på flaskan. Jag är så duktig att jag inte kommer ihåg vad det är för klassning på våra bilar just nu... tror det är ACEA3 :P

5W-40 eller 10W-40 funkar bra. 5W är lite snällare på vintern då den är mer lättflytande vid kalla temperaturer, medans 10W blir som sirap vid samma temperatur.
Men båda fungerar utan märkvärda problem. Det är väl, i min mening, främst turbo's som skonas mest av lättflytande oljor(0W, 5W). Men det är absolut inte skadligt att köra på 0W eller 5W på en sugmotor, det underlättar bara för att t ex kamaxlarna ska få sin smörjning så fort som möjligt vid kalla temperaturer.
Du bör dock inte gå över 10W dock, t ex 15W. Det tror jag kan slita onödigt mycket på motorn på vintern när den är kall.
Personligen tycker jag 5W är en bra allround viskositet. Skiljer ju nästan inget i pris mellan 5W och 10W, så egentligen finns det ingen anledning att inte köra på 5W.
Men kör på den oljan du har bäst tillgång till. För att blanda olika viskositeter är väl inte helt optimalt.

Ja, du kan likagärna byta bränslefiltret, är som sagt ingen kostnad(tror jag gav 150kr för mitt :P), och då vet du exakt när filtret blev bytt och är helt säker på att det är fräscht och fint.
Det samlas ju en hel del skit i tanken under åren, och har bilen gått mycket med lite bensin (<10l) så brukar det inte ta så lång tid innan filtret sätter igen sig.

Ett bra sätt att få en uppskattning på hur gammalt filtret är är att kolla hur rostigt det är :P det säger egentligen inget om hur igensatt det är, men ger en uppskattning om hur gammalt det är iaf. (jag monterade mitt t ex för snart 3½ år sedan, och det är inte nå rostigt ännu, men då har bilen bara gått knappa 2000mil sen bytet också)
av hno12
#1074106
Lucif3r skrev:Du får läsa på flaskan. Klassningarna står alltid på flaskan. Jag är så duktig att jag inte kommer ihåg vad det är för klassning på våra bilar just nu... tror det är ACEA3 :P

5W-40 eller 10W-40 funkar bra. 5W är lite snällare på vintern då den är mer lättflytande vid kalla temperaturer, medans 10W blir som sirap vid samma temperatur.
Men båda fungerar utan märkvärda problem. Det är väl, i min mening, främst turbo's som skonas mest av lättflytande oljor(0W, 5W). Men det är absolut inte skadligt att köra på 0W eller 5W på en sugmotor, det underlättar bara för att t ex kamaxlarna ska få sin smörjning så fort som möjligt vid kalla temperaturer.
Du bör dock inte gå över 10W dock, t ex 15W. Det tror jag kan slita onödigt mycket på motorn på vintern när den är kall.
Personligen tycker jag 5W är en bra allround viskositet. Skiljer ju nästan inget i pris mellan 5W och 10W, så egentligen finns det ingen anledning att inte köra på 5W.
Men kör på den oljan du har bäst tillgång till. För att blanda olika viskositeter är väl inte helt optimalt.

Ja, du kan likagärna byta bränslefiltret, är som sagt ingen kostnad(tror jag gav 150kr för mitt :P), och då vet du exakt när filtret blev bytt och är helt säker på att det är fräscht och fint.
Det samlas ju en hel del skit i tanken under åren, och har bilen gått mycket med lite bensin (<10l) så brukar det inte ta så lång tid innan filtret sätter igen sig.

Ett bra sätt att få en uppskattning på hur gammalt filtret är är att kolla hur rostigt det är :P det säger egentligen inget om hur igensatt det är, men ger en uppskattning om hur gammalt det är iaf. (jag monterade mitt t ex för snart 3½ år sedan, och det är inte nå rostigt ännu, men då har bilen bara gått knappa 2000mil sen bytet också)
Ok, det hade jag ingen aning om haha. Ska försöka kolla upp det. Det finns en dunk på 10 l på biltema med 5-40 för ca 640kr. Värt?
Ok, men om det inte finns någon större skillnad så kan jag likaväl satsa på 5-40 istället för 10-40. Försäljaren på bilia sa att det va den mest optimala oljan som används för majoriteten av Volvos modeller.

Ok, men då ska jag nog ta och göra det. Har aldrig gjort det tidigare men jag har kollat några klipp på Youtube. Det är nog lika bra att få det gjort.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1074114
Ja, det är jätte enkelt att byta bränslefiltret... Kopplingarna kan väl sitta fast en del, men dina BORDE inte sitta så hårt då bilen 'bara' gått 1400mil sen förra bytet. Fast hur länge sen är det? Kan ju iofs rostat rätt friskt om bilen stått ute och bytet skedde för typ 4-5år sen.

Ah just det, se till att ha en lämplig bult och mutter till hands, skruven/bulten som håller fast hållaren brukar rosta väldigt duktigt. Min bult gick av när jag böt mitt filter, så fick borra ur resten av bulten och ersätta med ny bult+mutter. Tror det var en M8 eller M10 bult jag använde mig utav.
av hno12
#1074119
Lucif3r skrev:Ja, det är jätte enkelt att byta bränslefiltret... Kopplingarna kan väl sitta fast en del, men dina BORDE inte sitta så hårt då bilen 'bara' gått 1400mil sen förra bytet. Fast hur länge sen är det? Kan ju iofs rostat rätt friskt om bilen stått ute och bytet skedde för typ 4-5år sen.

Ah just det, se till att ha en lämplig bult och mutter till hands, skruven/bulten som håller fast hållaren brukar rosta väldigt duktigt. Min bult gick av när jag böt mitt filter, så fick borra ur resten av bulten och ersätta med ny bult+mutter. Tror det var en M8 eller M10 bult jag använde mig utav.
Jo det ser ju busenkelt ut men problemet är ju att man måste lätta på trycket från motorrummet och nere vid bränslefiltret. Rätt eller fel?
Jag är rädd för att jag gör fel på just den fronten haha.
Ja jag kan alltid ha en extra om det skulle behövas. Nu har inte jag kollat upp bränslefiltret och har ingen aning om det ens har blivit bytt tidigare. Kan likaväl vara dags, ta det säkra före det osäkra. Jag tror att det är 10 enligt en video. Finns en händig amerikan som specialiserar sig på just första generationen av v70 samt s70 och 850. Lägger in länken så att du kan kolla upp den, om du inte redan vet vem han är.

Länk:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1074150
Jag skulle rekommendera dig att kolla här först https://www.oljemagasinet.se/ där får du märkesolja till priser motsvarande Biltema.

Tillexempel 1liter olja (Mobil super 3000 5-40) kostar 200kr på jula medans samma flaska och samma innehåll kostar endast 79kr hos oljemagasinet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1074159
hno12 skrev:Jo det ser ju busenkelt ut men problemet är ju att man måste lätta på trycket från motorrummet och nere vid bränslefiltret. Rätt eller fel?

Det är inget problem. Du tar bara en hög papper eller nått och trycker in ventilen på fuelrailen, då sprutar det ut lite soppa - eller ingenting alls om bilen stått ett tag. That's it.
Sen har du en burk eller någon typ av behållare, typ glassburk, med dig till filtret, och fångar upp den skvätt bensin som kommer när du lossar slangarna från filtret. Sen lägger du förslagsvis det gamla filtret i behållaren, då det är fullt i bensin som du kanske inte vill ha på golvet/marken.
Sen monterar du bara nya filtret, och avslutar med att vrida på och av tändningen sisådär 5-6 gånger(dra på tills bensinpumpen slutar surra, stäng av, upprepa). Sen är det bra med det.
av andy78
#1074165
Lossa säkringen till bränslepumpen starta sedan bilen och låt den gå på tomgång tills den dör, byt sedan filter sedan när du ska starta igen så vrider du nyckeln till tändläget och låter vara så i en minut och låta pumpen bygga upp tryck för att sedan vrida till startläget.
Och köp bra filter inte på biltema.

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]