- mån 02 maj 2016, 11:47
Det är nog inte samma låda tror att det var 99 eller 00 som det blev en 5-stegad låda istället för den 4-stegade som var tidigare. Just det där med knapparna för S W E så tror jag att det var ett tillval när man beställde bilen ny. I instruktions boken står det att programväljaren S,W,E är på vissa modeller vet inte vilka modeller som har det eller ej.
Du får ju bästa acceleration i S läget lådan växlar ju senare vilket gör att den ligger längre kvar på högre varv. W som är vinterläget så börjar ju lådan på växel3 för att undvika mycket hjulspinn detta läge är nog som har högst bensinförbrukning då lådan "Slirar" bort effekten från motorn och läge E som är ekonomi så växlar lådan så fort den tycker att varvet räcker till för växeln som ligger steget över dvs den växlar på låga varvtal. Oavsett program så finns alltid kick down funktionen kvar.
Vet inte hur solluckorna är på dessa bilar men som jag brukar säga finns sollucka så får du nästan räkna med läckage förr eller senare. Vridstyvhet tror jag inte påverkas något nämnvärt då taket runt luckan är förstärkt. Något missljud som typ vindbrus eller så är inget jag vet om.
Nuvarande:
S40 T5 sport MY04. 462-Flint Grey Metallic
V50 T5 AWD Summum MY07. 466-Barents Blue Pearl
V50 T5 AWD Kinetic MY07. 478-Maple Red Pearl
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)