Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
Vad är det för skillnad i acceleration och förbrukning på en 98 automat med sport, ekonomi och vinterläge och en 99 med bara vinterläge? Togs S och E läget bort när gasreglaget blev elektroniskt eller är det olika växellådor?

Solluckan, speciellt då på C70, inverkar den på vridstyvheten nämnvärt? Brukar det vara problem med missljud från dom, eller läckage?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är nog inte samma låda tror att det var 99 eller 00 som det blev en 5-stegad låda istället för den 4-stegade som var tidigare. Just det där med knapparna för S W E så tror jag att det var ett tillval när man beställde bilen ny. I instruktions boken står det att programväljaren S,W,E är på vissa modeller vet inte vilka modeller som har det eller ej.

Du får ju bästa acceleration i S läget lådan växlar ju senare vilket gör att den ligger längre kvar på högre varv. W som är vinterläget så börjar ju lådan på växel3 för att undvika mycket hjulspinn detta läge är nog som har högst bensinförbrukning då lådan "Slirar" bort effekten från motorn och läge E som är ekonomi så växlar lådan så fort den tycker att varvet räcker till för växeln som ligger steget över dvs den växlar på låga varvtal. Oavsett program så finns alltid kick down funktionen kvar.

Vet inte hur solluckorna är på dessa bilar men som jag brukar säga finns sollucka så får du nästan räkna med läckage förr eller senare. Vridstyvhet tror jag inte påverkas något nämnvärt då taket runt luckan är förstärkt. Något missljud som typ vindbrus eller så är inget jag vet om.
av c7098
Det är väl den 5 stegade lådan som är problematisk, så att säga? I förra bilen hade jag S och E läge, och det var ju en tydlig skillnad i acceleration, även vid kick down verkade S läget mycket snabbare, däremot var det knappt någon skillnad i förbrukning, vinterläget använde jag aldrig.

Den enda c70 med sollucka jag provat hade ett irriterande skrammel från luckan på ojämn väg, kanske bara var den bilen kan man ju hoppas.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
c7098 skrev:Det är väl den 5 stegade lådan som är problematisk, så att säga? I förra bilen hade jag S och E läge, och det var ju en tydlig skillnad i acceleration, även vid kick down verkade S läget mycket snabbare, däremot var det knappt någon skillnad i förbrukning, vinterläget använde jag aldrig.

Den enda c70 med sollucka jag provat hade ett irriterande skrammel från luckan på ojämn väg, kanske bara var den bilen kan man ju hoppas.
Ingen aning om hur lådorna är. Visste inte att det var så stor skillnad mellan S och E i acceleration vinterläget känns bara överflödigt. Det kan ju ha varit just den c70 som skramlade i solluckan vet inte om det är ett vanligt problem eller ej.
av c7098
Har forskat lite i detta, det verkar som den nya 5vxl lådan introducerades på 99 årsmodell, men bara till sugmotorn, turbomotorerna hade kvar den gamla 4vxl lådan ett år till. I och med lanseringen av elektroniskt gasspjäll på 99 årsmodell så behövdes sport och ekonomiläget inte mer, elektroniken styr lådan med signaler från gasspjällets läge och ser till att växlingen sker optimalt för körsättet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok så det är därför dessa program väljare försvann. Undrar om den 5-stegade lådan var för klen till turbomotorerna därav att den 4-stegade fick vara kvar där.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]