Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns lite olika fjädrar att välja på när man går in i diverse listor, standard, förstärkt och fjäder avsedd för nivåreglering.
Standardfjäder, är det samma fjäder till både sedan och kombi eller är standardfjäder avsedd för sedan och förstärkta avsedda för kombi?
Kan man ha sedanfjäder på kombi och vice versa? för/nackdelar?

Rent spontant borde det inte vara samma fjäder till sedan och kombi då kombin är tyngre bak, men jag kan mycket väl ha fel och därför ställs frågan här!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sedan och kombi har mig veterligen olika bakfjädrar, vilket är logiskt eftersom kombin är tyngre där bak(precis som du själv säger). Att sätta sedanfjädrar på en kombi skulle isf göra den väldigt svampig och "baktung". Du kan ju iofs kika runt på typ sänkningssatser, se om det är olika satser beroende på kombi eller ej.

Nivomater har också andra fjädrar, ungefär 100x så mjuka som vanliga fjädrar då funktionen är precis tvärtemot standard dämpare. Att använda dom ihop med vanliga dämpare är snudd på livsfarligt, då det kommer slå igenom varje gång du kör över ett gruskorn, typ :lol:

Förstärkta fjädrar används om man drar och lastar mycket, i folkmun oftasts kallat "husvagnsfjädrar".
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ja men då är jag nog rätt så rätt på det trots allt!
Det började med att jag kollade sänkningssatser och upptäckte då att det fanns två varianter beroende på om det är sedan eller kombi, vet inte ifall jag fått fel tidigare när jag beställt för att jag tycker min är alldeles för låg bak.
Sen började jag fundera på om man började bli så gammal att man skulle montera originalfjädrar och kollade då på vilka varianter det fanns här och då uppkom ju frågan om hur mycket som egentligen skiljer de olika fjädrarna.

Men nu när jag kunde konstatera att det handlade om en bussning och inte en brusten fjäder bak så blir det väl till att fortsätta åka lågt ett tag till! ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det var höger bussning, du vet den som sitter på vänster sida... ;)
Det lät skumt och gick konstigt på vägen, direkt förknippade jag detta med fjäderbrott eftersom jag för inte så länge sedan var ute för detta på båda sidorna. Men när jag lyfte bilen så upptäckte jag istället att bussningen var helt av och att hjulet "hängde löst".

Ja och därav att jag hann forska lite bland fjäderdjungeln... ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om det är "apgung" man vill ha så kör man utan dämpare, inte utan fjädrar :wink:
Dämparna hindrar bara bilen från att just gunga/studsa i all evighet, 95% av all belastning, fjädring osv styrs av just fjädrarna. Utan fjädrar skulle dämparna bara säcka ihop och du skulle åka med "stum monterad" bakvagn :P , dvs noll och ingen fjädring.

*gäller vanliga gasdämpare, nivåmater fungerar mer eller mindre tvärtom.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Om det är "apgung" man vill ha så kör man utan dämpare, inte utan fjädrar :wink:
Dämparna hindrar bara bilen från att just gunga/studsa i all evighet, 95% av all belastning, fjädring osv styrs av just fjädrarna. Utan fjädrar skulle dämparna bara säcka ihop och du skulle åka med "stum monterad" bakvagn :P , dvs noll och ingen fjädring.

*gäller vanliga gasdämpare, nivåmater fungerar mer eller mindre tvärtom.
Ja jag vet jag skrev fel :oops: orkade aldrig ändra :P

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]