Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hjälp! Har försökt tjuvkoppla förbi sekundärluftpumpen genom att prova löda på plats en diod både inne i ECUn och i själva kablaget under databoxen. Allt enligt följande guide --> http://volvospeed.com/vs_forum/topic/14 ... with-pics/

Men jag får det inte att fungera. Istället får jag upp två andra felkoder (P0202 och P0413) - ska prova koppla bort dioden under morgondagen och hoppas på att dem försvinner (de dök upp i och med min lilla modifiering). Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt att göra detta på? ??:-/
Har du lossat kontakterna till pumpen efter att du lött på dioden?
Finns 1 eller 2 kontakter nere vid pumpen som jag kopplade ur på syrrans bil efter samma operation, och finns inga felkoder på den bilen iallafall 850glt-97.
Jodå, det har jag gjort. Där har redan någon försökt koppla förbi med ett räle av något slag, men eftersom felkoden kom upp igen då och då trots det, så tänkte jag att jag skulle do it the right way, typ. Så lödde inne i ECUn och när det inte fungerade provade jag direkt på kablarna under databoxen, vilket inte heller funkade.

Nu får jag visserligen upp andra felkoder, men de kommer ju garanterat från min elektriska modifiering, så ska ta bort den helt och hoppas att de försvinner. Men hur ska jag få bort felkoderna från sekundärluftpumpen som återkommer med jämna mellanrum? Vad har jag gjort för fel?
P0410, sekundärluftpumpen var ursprungskoden som jag ville åtgärda genom att löda in en diod i ECUn (och när det inte fungerade provade jag kablarna direkt under databoxen istället). Återställde allt, och ÄNDÅ är felkoderna kvar: P0202 och P0413.

Vad har jag nu ställt till med?
Vet ej, tyvärr. Jag har aldrig förstått hur det går till att lura bilen med dioder.
Men har det samlats kondensvatten i pumpen? I så fall kan det vara så enkelt som att ventilen över grenröret har gått sönder, och den är enkel att byta.
Som jag har förstått så löder man dioden så att det inte körs någon diagnostik på luftpumpen och det blir inga felkoder.
Jag har själv gjort det för 3 år sen och det fungerar bra.
Det blir väldigt dyrt om både pumpen och ventilen ska bytas som det var på min bil.
Pumpen har bara en funktion att blåsa luft så att katalysatorn blir helt varm några sekunder snabbare.
På min S70 -97 GLT, där bytte jag endast backventilen nära övre motorfästet, det har funkat för mig nu i 2veckor i alla fall, tog bort luftpumpen och pluggade slangarna i pumpänden, för säkerhets skull.

Har beställt billig luftpump från tyskland, som ej kommit ännu, men det verkar inte som att jag behöver den, tur att jag beställde med returrätt.

Köpte förvisso Original backventil för hela 1377kr, men borde förstås ha köpt billigare på ebay (efterklok).
start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]

Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]