Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan ju nada om Volvo... Men säljaren nämnde att den här INTE har dubbelmassesvänghjul - kan det stämma? Eller sa han nåt annat som jag blandar ihop det med...?

Men om det är det - vad innebär det? Måste jag byta nåt? Svårt/dyrt?
Hej.

Du skriver inte om du har manuell eller automatlåda.
Jag tycker också att det låter som om svänghjulet sagt upp sig, (manuell låda) men svårt att höra på en film
Det brukar klinga mer om svänghjulet, men är troligast ändå.
Det är den sidan motorn också, så det inte kommer iftån multiremmen på andra sidan?
Kolla noga så inget är löst och skakar på grenröret eller dyl. (Det låter inte så, men återigen bara hört på film)

Antar att det ändras med motorvarvet?
Försvinner inte, eller möjligen ändras lite karaktär med kopplingen nere, och växel i.

Som svar på din fråga:
Svänghulet kostar runt 800kr för ett bra begagnat, ca 6000kr för nytt, men det är H-E-jobbigt att byta.
Som ett kopplingsbyte, dvs växellåda ner.
Verkstad = ca 10,000kr, troligen.

Kostar du på det, så se till att packboxen bakom svänghulet byts också.
Ca 250kr, som är jättedumt att INTE byta när lådan är på marken

Har du precis köpt den på större firma, så ska du åka dit och klaga, och hålla tummarna.
Privatköp, så är det inget att göra. Detta kan uppstå plötsligt, och den kan ha varit "hel" (symptomfri) tills nyss.

Det är inte så supervanligt med svänghjulshaveri på Volvo, men det händer.

Mvh,

Micke.
Ett slitet dubbelmassesvänghjul brukar föra ett jäkla oväsen om du belastar motorn hårt på låga varv dvs lägg i femman tidigt typ vid 1000rpm och tryck gasen i botten blir ljudet riktigt illa så är det svänghjulet.
Det är just nerplockningen av lådan som kostar(ca 6-7000kr på verkstad, bara i arbete), så man bör alltid byta så mycket som möjligt när lådan ändå är nere. Dvs koppling, interna slaven om man har det, packbox och ev. svänghjulet om det är slitet.
Det är en jäkla saftig smäll att punga ut dom pengarna på en och samma gång, men det är ändock det bästa alternativet.
Skulle ju vara förjävligt om t ex man har bilen inne på kopplingsbyte, inte byter packboxen, och 2 veckor senare börjar packboxen läcka... Då är det bara att punga ut ytterligare 6-7000kr för att byta en packbox värd någon ynka hundring.
Samma gäller ju om man byter svänghjul, men inte byter kopplingen, och 2 veckor senare rasar kopplingen - vilket är fullt möjligt om man byter svänghjul till ett begagnat, då kopplingen/svänghjulet inte är inslitna mot varandra.
Hej pbengtss!

Polar'n hade samma ljud/problem. Det visade sig att motorn gick bara på 4'a burkar. Och pga. skakig gång på motorn
så började svänghjulet leva om. Så summan av kardemumman går motor'n rent och fint utan nämnvärda vibrationer?

Mvh.R.

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]