Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holken
Hallå!

Upptäckte idag att det hängde en stor droppe olja under turboaggregatet, på min 850 T5-R. Jag kunde inte lokalisera var ifrån oljan kom ifrån, så jag skruvade till mig en av slangarna som går till intercoolern. Slangen var lite kladdig invändigt av olja. I övrigt var det torrt runt oljeledningarna som går in i turbon.

Nu är frågan är turbon på väg att ge sig? Eller är det normalt att slangarna blir lite oljiga inuti?
Bilen har gått ca 20 000 mil, och än så länge är det inget fel på laddtrycket.

Går det att att göra något själv, t.ex. byta någon packbox inuti turbon? Eller är det bara till att byta ut hela turbon?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är turbon i toppskick så ska slangarna (tryckrören) vara fria från olja eller väldigt it olja typ bara en hinna av olja men är det så att det rinner olja ur dom så är det ju något som inte är bra med turbon. Var det på själva turbon som oljedroppen hängde på? Det kan vara en dålig packning eller kopparbrickor eller rent av att rören som går till turbon behöver skruvas åt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då är nog turbon i bra skick. Det är förmodligen packningen mellan turbon och olje-returröret som läcker lite. hade det varit oljetryckröret till turbon så hade det luktat brändolja.

Röret som jag menar är det som ligger i mitten mellan grenröret och turbon. En ny sådan packning hos volvo kostar 26kr om jag minns rätt och det samma för o-ringen som ska sitta i andra änden av röret. Köp både o-ringen och packningen och montera o-ringen på röret jag gjorde tvärtom och monterade o-ringen i motorblocket och då vart det oljeläckage. Det enda du behöver släppa på är en skruv med mutter som stöder röret och sen två insexskruv som håller röret mot turbon.
Bild
av Holken
Skall kolla mer på det imorgon. Jag bytte packning och oringen på returröret för några år sedan. Det såg ganska torrt och rent ut där idag.

Var ute och kollade för en stund sedan och det såg ut som om oljan kom högre upp, mot motorblocket till. Turbon var oljig på insugsidan, det hängde en droppe olja nu igen vid skarven mellan insugsröret och turbon. Det var svårt att se men det såg ut som om det hade droppat olja uppe på slangen och runnit ner.

Har torkat rent nu och skall ut och köra bilen imorgon och se om man kan se var oljan tränger ut. Det kanske inte ens kommer från turbon. Det sitter ju lite givare och packboxar på sidan av motorn som kanske läcker.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det skulle kunna vara någon av packboxarna på sidan av motorn som läcker det är inte helt omöjligt.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]