Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Hittade denna i bilen jag köpte nu sist, en Blaupunkt LWL-Interface med 8DIN, 13DIN och optisk kabel mm.
Har sökt efter information men tycker inte jag hittar någon vettig förklaring på vad det egentligen är för något och vad den används till.
I bilen finns det navigation med antenn vid vindrutan, CD-spelare i skuffen och kablar dragna men inget mer, jag förmodar att det också suttit ett slutsteg där bak eftersom det är dragits en 8DIN-kabel ända bak.
Det är också dragits en del kabel kring radiokontakterna och det finns spår av handsfree utrustning (telefon).

Någon som vet vad det är för något och vad den används till?

Edit: Det är kanske en CD-växlare som suttit där bak då istället för en förstärkare som jag först trodde!?
Det jag funnit kring detta är på språk jag vanligtvis inte använder så att hitta nåt vettigt är tyvärr inte så lätt...
Själva stereon finns inte kvar, men av ISO-adapter att döma så har det inte varit någon original radio som suttit i med dessa grejer.
På ISO-kabeln sitter en 8DIN med tre aktiva stift in i en av kontakterna mot stereon, kanske har det något med handsfree att göra!?

Jag rotade lite mer i bilen och fann då att det är en 13DIN kabel bak till skuffen och även optisk kabel bak, vad jag fått fram hittills kan detta vara ett interface för att koppla in en CD-växlare till stereon. Men jag kan ha fel!

Ska försöka ta lite bilder, och jag ska ta loss mer kabel så man kan följa lite vart dom går hän!
Aha, du har bara kablaget att gå efter.... Ja då blev det ju mycket svårare att gissa sig fram... Men det låter ju inte så långsökt att skuff-kablaget är till en CD-växlare.
KAN vara till ett slutsteg också, men tycker det låter lite långsökt på en eftermonterad stereo. Jag har(eller hade, plockat komponenter ifrån det nu :P) ett slutsteg från tidigt 90-tal, och t om det hade vanliga RCA-ingångar precis som dagens slutsteg.
Ja förutom CD-spelaren till navigationen och LWL-interface så är det enbart kablarna kvar, och det är MYCKET kablar, så den har varit välutrustad!
*Navigation, CD-spelare bak och antenn vid vindrutan.
*CD-växlare, mest troligen i alla fall med tanke på LWL-interface.
*Telefon, antenn på taket och kabel fram.
*Handsfree av nåt slag, finns en del kablar och lim/skruvrester i paneler/tak.

Tyskimport där det saknades runt 10 000mil på mätaren enligt vad som är lagrat i huset.
LWL-interfacet är för styrning av CD-växlare (Blaupunkt CDC M1) med optisk kabel. 13DIN-kabeln tillsammans med en Toslink-kabel (optisk) ska vara kopplad mellan stereon och interfacet medan 8DIN-kabeln och en 3DIN-kabel ska vara från interfacet till CD-växlaren.

/Håkan
GT-mannen skrev:LWL-interfacet är för styrning av CD-växlare (Blaupunkt CDC M1) med optisk kabel. 13DIN-kabeln tillsammans med en Toslink-kabel (optisk) ska vara kopplad mellan stereon och interfacet medan 8DIN-kabeln och en 3DIN-kabel ska vara från interfacet till CD-växlaren.

/Håkan
Tvärtom väl!? För så ligger kablarna här i alla fall!
13DIN och optisk mellan interface och växlare, och sedan 8DIN och 3DIN till stereon.

De tre kablarna från 3DIN sitter i ISO-kabeln mot stereon, dessa tre stift är tomma på båda mina eftermarknadstereos så vilken typ av stereo där ska sitta vete tusan!?
Hilmer skrev:
GT-mannen skrev:LWL-interfacet är för styrning av CD-växlare (Blaupunkt CDC M1) med optisk kabel. 13DIN-kabeln tillsammans med en Toslink-kabel (optisk) ska vara kopplad mellan stereon och interfacet medan 8DIN-kabeln och en 3DIN-kabel ska vara från interfacet till CD-växlaren.

/Håkan
Tvärtom väl!? För så ligger kablarna här i alla fall!
13DIN och optisk mellan interface och växlare, och sedan 8DIN och 3DIN till stereon.

De tre kablarna från 3DIN sitter i ISO-kabeln mot stereon, dessa tre stift är tomma på båda mina eftermarknadstereos så vilken typ av stereo där ska sitta vete tusan!?
Jo, du har rätt. :oops: Vet inte vad jag tänkte när jag skrev det. Jag kollade på den här bilden och skrev av någon anledning tvärt om.

http://www.repdata.de/wbb2/index.php?pa ... b98a117fb2

För att det ska funka måste det nog vara en Blaupunkt-stereo (typ Köln RCM 40 från 90-92 eller liknande) och CD-växlaren jag nämnde i förra inlägget.

/Håkan
Kanon! Tack!
Då har vi även kommit underfund med vilken stereo som suttit i den ursprungligen! :)

Rätt spännande när man hittar en massa grejer som man inte stött på tidigare.
Lite märkligt att det inte sitter en förstärkare också för att komplettera kabelhärvan ytterligare... ;)

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]