Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillew
Har fått ett problem på morsans v70 1998. glt tror jag det är? 170hk motorn gissar ja
Men iaf, när den skulle startas idag så lät den jävligt skumt, som om den inte gick rent. kom väldigt mycket avgaser (vit) luktade väldigt illa och med en ton av oförbränt bensin och motorlampan samt abs/tracs tändes. har inte möjlighet till obd2 läsare ännu men ska försöka få tag i en.

Någon som kan gissa sig till vad det kan vara? den verkar då gå på alla cylindrar iaf, ryckte spridare för spridare. Lmm är nyligen byt på skiten också för ett halvår sen till en ny.
Senast redigerad av 1 chrillew, redigerad totalt 0 gånger.
av chrillew
Fick låna en obd2 läsare, såg inga fel, måste ha blivit komplös och surat ner sig, enligt mekanikern så brukar de kunna vara vanligt att det kan hända ibland. Men efter lite ur varvning så går den som vanligt igen! Hade felkoder på ABS sensor höger bak också, men togs bort och återkom inte? Det brukar väl vara lödningarna i boxen?

Men en sak jag börja fundera över, temp mätaren gick bara upp 3-4 streck efter 15 min körning. Men den spottar in glykol igenom den lilla slangen vid expansions kärlet och slangen från kylaren känns varm, typ samma värme som i min 850 när den är i arbetstemp. Går dessa mätare inte högre än så eller annat fel?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
chrillew skrev:Fick låna en obd2 läsare, såg inga fel, måste ha blivit komplös och surat ner sig, enligt mekanikern så brukar de kunna vara vanligt att det kan hända ibland. Men efter lite ur varvning så går den som vanligt igen! Hade felkoder på ABS sensor höger bak också, men togs bort och återkom inte? Det brukar väl vara lödningarna i boxen?

Men en sak jag börja fundera över, temp mätaren gick bara upp 3-4 streck efter 15 min körning. Men den spottar in glykol igenom den lilla slangen vid expansions kärlet och slangen från kylaren känns varm, typ samma värme som i min 850 när den är i arbetstemp. Går dessa mätare inte högre än så eller annat fel?
Tempmätaren ska ställa sig på kl3 gör den inte det och kylarslangen är varm så är det fel på termostaten jag rekommenderar dig att köpa en original termostat på Volvo för 250kr jag köpte min på Biltema och den hållde knappt ett år.
av chrillew
OKej ny termostat ska bytas. Har rengjort spället och tomgångsmotorn. behöver den nollas med minus polen kanske?

Ska kolla tänddelarna imorgon. om det inte är dom vad kan det då vara? den bluddrar och går ojämt endast när den stått ca 1 dag, i ungefär 30 sekunder. sen går den helt normalt och känns som det är väldigt bra drag i den.

oljan ser väldigt bra ut, likaså så luktar det inget annat än glykol i kärlet.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]