Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kikade på en S70 -98 idag som hastighetsmätaren lagt av på, under felsökningen så upptäcker jag ju att dom kluddat med lampan till ABS:en och misstänker att fel på systemet funnits ett tag.
Tydligen är givaren vänster fram bytt eftersom dom på Volvo sagt att det är denna som styr hastighetsmätaren, men varför man på måfå byter en givare har jag inget bra svar på.
Mitt problem nu är att jag får ingen kontakt med styrboxen till ABS:en överhuvudtaget, allt annat får jag kontakt med och kan läsa/radera felkoder men inte denna. Det finns felkod i instrumentet att hastighetssignal saknades, jag utgår ifrån att själva huset är okej då!?
Kan man misstänka att boxen gjort sitt? Är det kallöddningar i dessa precis som på 850!?

Jag får väl ta hem bilen nån dag och mäta upp systemet, men bara tyckte det var märkligt att man inte kommer åt boxen alls.
Den kanske är urkopplad helt? Eller har problem med kontaktstycket bla då med strömförsörjningen.
Det borde vara samma box upp till 98/99 som på 850, jag vet att jag tog en box från en V70 -97 till min 850 i alla fall .
taxi skrev:Den kanske är urkopplad helt? Eller har problem med kontaktstycket bla då med strömförsörjningen.
Det borde vara samma box upp till 98/99 som på 850, jag vet att jag tog en box från en V70 -97 till min 850 i alla fall .
Ja jag vet inte än, men bilen är på väg hit så får jag helt enkelt kolla över den!
Det är olika boxar va om där är tracks eller ej!? Har en löddad box liggande men det är från en bil utan tracks men med min vanliga otur så är där väl denna utrustad med detta... :roll: :wink:
Som jag minns så tar instrumenthuset hastighetssignalen från den andra givaren om den första slutar fungera. Lödde om boxen i syrrans V70 -98 för några månader sedan där hastighetsgivaren ibland slutade fungera. Efter det så har den funkat klockrent. Dock kunde jag på den läsa ut felkoder både före och efter lödning. En intressant grej som jag märkte var dock att felkoderna inte rensades i ABS-styrenheten trots att man lyfte av batteripolen.
Har felsökt bilen nu, abs-lampan satt limmad av nån anledning och kontaktstycket till abs-boxen var sönderbruten, detta gjorde ju att kontaktstycket lossnat. Med andra ord inte så konstigt att jag inte kom åt boxen via OBDII.
Det fanns en hel del felkoder men efter att ha raderat dessa och provkört så är det ingen lampa som varnar och inga nya felkoder.
taxi skrev:Så den fungerar nu? Då kanske problemet från början var glappande kontaktstycke, om du har tur.
Ja det fungerar nu precis så som det ska!
Ett glappande kontaktstycke gjorde ju att jag inte kom åt boxen för att kolla felkoder, och det var vått av typ 5-56 i botten så det bör ju finnas en anledning till varför dom delat på kontakten.
Och eftersom lampan till ABS:en satt fastlimmad i huset tyder ju på att man kluddat med systemet förr.
Givaren vänster fram är bytt då det på Volvo sas att det var därför som inte hastighetsmätaren fungerade, men att hastighetsmätaren inte fungerade nu var ju antagligen för att kontaktstycket vid boxen glidit isär helt.
Kontaktstycket var helt kass i låsningen, vederbörande har inte haft en susning om hur man öppnar utan bara brutit upp den. Så jag fick tälja till två låsbleck i plast som låste fast kontaktstycket på plats, även om det inte är en optimal lösning egentligen så ska det sitta kvar på plats i alla fall!

Riktigt hur denna historia började vet jag inte, men då jag fick tag i fallet så var felet att hastighetsmätaren inte fungerade och att ABS-lampan/system inte fungerade som den skulle.
Det fanns också rikligt med felkoder i styrboxen, vilket kanske inte är så konstigt för det bör ha glappat ett tag innan det la av helt och hållet!
Efter radering av koderna och provkörning på ett par mil så finns det inga nya felkoder så felet bör vara avhjälpt nu!

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]