Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillew
Tjena

Märkte häromdan att det kommer blårök ur avgassytemet när turbon laddar.
När man accelerar så att turbon får jobba och sedan släpper av kommer ett litet moln med blå rök efter ca 1-2 sekunder.

Vad jag märkt så blåryker den inget vid vanlig körning/tomgång. Dvs när inte turbon ger ett positivt tryck.

Är Turbon problemet eller är det motorn? som sagt det är när jag släpper gasen när turbon får jobba det kommer ett moln, annars inget.

Volvo 850 t5 automat. Om det nu är turbon vilken ska jag byta till? Eller finns det renoveringskit som håller kvalitet?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det kan vara turbon men det kan också vara ventiltätningarna det typiska för ventiltätningarna är att bilen blå ryker när du motorbromsar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är det alltid den blåryker vid den körningen, eller bara någon gång ibland? Är det bara ibland är det mycket möjligt att det bara är olja i intercoolern. Min puffar till kanske en gång i månaden.

Det du kan göra är att skruva loss tryckrören och se hur mycket olja det är i dom. Är det mer än en tunn tunn film så är det till 99% turbon som läcker olja, och bör renoveras/bytas ut inom snar framtid.
av chrillew
Kanske kan tillägga att det var när jag drog släpvagnen, Därför jag upptäckte det nu och vart lite orolig då jag aldrig sett detta tidigare. såg ingen rök nu utan släpvagnen. Det ryker inget när jag motorbromsar är ju en automat så kanske motorbromsar mindre därav det inte syns lika bra om det inte är så allvarligt ännu?

Jag har rengjort intercoolern för något år sedan och som jag minns då så var det en del olja i rören kanske mer än vad det egentligen ska vara där. speciellt i böjjarna hade det samlats.

Får prova lite mer körning imorgon och se om det fortfarande ryker, kanske kan vara som du säger att det dras in från intercoolern/rören. det var bara just nu när jag drog släpvagnen det blå rykte när turbon laddat lite granna och släppte av. annars har den blå röken aldrig vågat visa sig.

Ska kolla slangarna hur mycket olja det är i dom, Om det är det vågar man lita på en begagnad från bildelsbasen tex eller skicka in på renovering?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
begagnat eller renoverat.. Det är ju upp till dig.. En begagnad turbo kostar säkert mindre, men är då i okänt skick.. En renoverad turbo kostar mer, men då kan man och andra sidan vara hyffsat säker på att den kommer hålla i 20k+ mil.
av chrillew
Ja det är ju helt sant, har kollat lite på priser, Begagnade ligger på 2500kr ca. Renovering av befintlig turbo om den är i renoverings bart tillstånd ca 3500-4000. Så kanske mer vettigt att lämna in på renovering när det behövs :)

Men är detta problem uteslutande turbo relaterat? för på tomgången så känns pulserna jämna och inge olja vad jag känner i avgaserna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uteslutande är det väl inte, därför du bör plocka av tryckrören och inspektera dom, och kanske även lossa på IC'n och se hur mycket olja som fastnat i den sen sist du tömde den. Tryckrören lär ju ändå bort om/när turbon ska bytas :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla även så att det lilla dräneringshålet i IC'n är öppet och inte tätt det är meningen att oljan som blir i IC'n ska rinna ut den vägen.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]