- fre 08 apr 2016, 15:16
#1065540
Nu behöver jag er hjälp! :???: Är lite oöverens med min verkstad. Bytte till sommardäck igår, och stötte som vanligt på nya problem med min S70. När jag svänger, särskilt vid fullt rattutslag, så fastnar ratten i svängt läge alltså om jag svänger till höger och sen vill åka rakt så är ratten fortfarande åt höger får hålla emot och få den rak. Detsamma kan ske att ratten liksom "hoppar" intensivt åt sidan när man kör på en ojämn väg och man måste styra den rakt igen. Känns olustigt att köra i högre hastigheter pga detta.
Jag gissade själv inledningsvis på dåliga fjäderbenslagringar, när dom kärvar så vrids ju fjädrarna när man svänger: Gör man stora styrutslag eller kör där det är ojämt så bilen fjädrar ut mycket så ändrar fjädrarna läge och då kommer dom mota när man svänger tillbaka istället. Åkte till en verkstad för att dem skulle titta på detta, han hissade upp bilen bände, vände och vred på däcken och lyste upp vid fjädringen och såg inga fel eller hörde några knakande/knastrande ljud.
Verkstaden tror ("kan inte tänka mig något annat") istället att det är styrservon som är dålig och föreslog ett byte på den. Han menar att felet på servon gör att ratten blir lite trög (därmed upplevs som att den fastnar). Servooljan är på bra nivå och har inte upplevt några läckage. Har visserligen upplevt att servon är lite sliten - bilen är ju nästan 20 år gammal - men att den skulle lägga av just när jag byter däck känns ju lite för olämpligt, samt att byta styrservo är ju dyrt, Mekonomen tar nästan 4000 (inklusive jobb). Vem av oss har rätt? Ska jag satsa på att byta den där förbannade styrservon trots allt?
Har även haft problem med vibrationer, oavsett däck, först vid hastigheter kring 80 km/h, sedan blev det bättre och märks innan däckbytet i hastigheter kring 100 km/h i mindre utsträckning.
Jag gissade själv inledningsvis på dåliga fjäderbenslagringar, när dom kärvar så vrids ju fjädrarna när man svänger: Gör man stora styrutslag eller kör där det är ojämt så bilen fjädrar ut mycket så ändrar fjädrarna läge och då kommer dom mota när man svänger tillbaka istället. Åkte till en verkstad för att dem skulle titta på detta, han hissade upp bilen bände, vände och vred på däcken och lyste upp vid fjädringen och såg inga fel eller hörde några knakande/knastrande ljud.
Verkstaden tror ("kan inte tänka mig något annat") istället att det är styrservon som är dålig och föreslog ett byte på den. Han menar att felet på servon gör att ratten blir lite trög (därmed upplevs som att den fastnar). Servooljan är på bra nivå och har inte upplevt några läckage. Har visserligen upplevt att servon är lite sliten - bilen är ju nästan 20 år gammal - men att den skulle lägga av just när jag byter däck känns ju lite för olämpligt, samt att byta styrservo är ju dyrt, Mekonomen tar nästan 4000 (inklusive jobb). Vem av oss har rätt? Ska jag satsa på att byta den där förbannade styrservon trots allt?
Har även haft problem med vibrationer, oavsett däck, först vid hastigheter kring 80 km/h, sedan blev det bättre och märks innan däckbytet i hastigheter kring 100 km/h i mindre utsträckning.