Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av justmakemyday
Nu behöver jag er hjälp! :???: Är lite oöverens med min verkstad. Bytte till sommardäck igår, och stötte som vanligt på nya problem med min S70. När jag svänger, särskilt vid fullt rattutslag, så fastnar ratten i svängt läge alltså om jag svänger till höger och sen vill åka rakt så är ratten fortfarande åt höger får hålla emot och få den rak. Detsamma kan ske att ratten liksom "hoppar" intensivt åt sidan när man kör på en ojämn väg och man måste styra den rakt igen. Känns olustigt att köra i högre hastigheter pga detta.

Jag gissade själv inledningsvis på dåliga fjäderbenslagringar, när dom kärvar så vrids ju fjädrarna när man svänger: Gör man stora styrutslag eller kör där det är ojämt så bilen fjädrar ut mycket så ändrar fjädrarna läge och då kommer dom mota när man svänger tillbaka istället. Åkte till en verkstad för att dem skulle titta på detta, han hissade upp bilen bände, vände och vred på däcken och lyste upp vid fjädringen och såg inga fel eller hörde några knakande/knastrande ljud.

Verkstaden tror ("kan inte tänka mig något annat") istället att det är styrservon som är dålig och föreslog ett byte på den. Han menar att felet på servon gör att ratten blir lite trög (därmed upplevs som att den fastnar). Servooljan är på bra nivå och har inte upplevt några läckage. Har visserligen upplevt att servon är lite sliten - bilen är ju nästan 20 år gammal - men att den skulle lägga av just när jag byter däck känns ju lite för olämpligt, samt att byta styrservo är ju dyrt, Mekonomen tar nästan 4000 (inklusive jobb). Vem av oss har rätt? Ska jag satsa på att byta den där förbannade styrservon trots allt?

Har även haft problem med vibrationer, oavsett däck, först vid hastigheter kring 80 km/h, sedan blev det bättre och märks innan däckbytet i hastigheter kring 100 km/h i mindre utsträckning.
av Kena
Tror nog du har rätt iom att det börjar när du byter till sommardäck. Är det breda sommardäck? Längesedan hjulinställning? Slitna länkarmar kan ge vibrationer, verkstaden nämnde inget om det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Båda scenariona är fullt möjligt. Om servon inte orkar hålla trycket så kan det upplevas som att ratten fastnar, eller spontant blir tungstyrd. Kan även vara knutkorset nere vid styrväxeln som behöver smörjas upp alt. bytas.

Att det upplevs mer när du bytte till sommarsulorna kan vara för att det är annan dimension på sommarsulorna(det skrev du inget om!).

Och jag förmodar att du kollat så ingen hjulbult inte blev åtdragen ordentligt/skruvat upp sig?
Tack för alla svar hörrni! Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta, vad tycker ni? Det verkar kunna vara massor av olika saker och jag har själv inte tillgång till garage. :(

Känslan vid fullt rattutslag är alltså att hjulen fastnar och man måste "vrida ratten över en kugge" (förstår ni hur jag menar här? det är som att man måste vrida åt ganska bestämt för att påbörja svängningen tillbaka mot rakt hjulläge som sedan går jämntrögt - inte som en ny bil, men inte som att köra traktor direkt heller). Ibland så rent av vrider ratten sig själv - om man inte håller emot förstås - om man kör över någon typ av gupp eller annat som stöter till hjulen.

Angående sommardäcken så är dem förstås lite bredare än vinterdäcken, men det är fina däck och jag har kört på dem förut förra sommaren, de fungerade alldeles utmärkt då. Ska förstås balansera dem, men det känns inte som att obalans i däcken är roten till mitt problem.

Spindelled är bytt på en sidan, pga avslag på besiktningen. Verkstaden nämnde inget om den andra länkarmen varken då eller nu. Han kontrollerade även hjullager osv, de var i sin ordning både fram och bak.
Senast redigerad av 1 justmakemyday, redigerad totalt 0 gånger.
kebabpizza skrev:Remmen slirar på pumpen?
Inget sådant där skrik-ljud och verkstaden sa inget om detta trotts att han var mycket vid servon och tittade på tomgång. Men bra att ha täckt in den möjligheten förstås, tack för svaret!
av jojejoje
Kolla "kardanknuten" på rattstången. Jag har varit med om liknande symptom som du beskriver. Knuten var ganska rostig och efter att jag gått loss ordentligt med 5-56 på knuten så försvann problemen.

Försvinner dina problem så vet du i alla fall var felet sitter.

Lycka till
/Joje
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nu vet jag inte om jag riktigt förstår detta så ska se om jag kan få en klarare bild.

På min bil är det så att när man har ett halvvarv kvar att styra med ratten innan det blir stopp så är det som så att det känns som att något hjälper till i slutet att styra dvs ratten vill plötsligt åt ändläget men det är inga konstigheter att styra tillbaka sen utan det är bara att vrida en liten bit och släppa ratten så går den tillbaka till sitt viloläge (Rakt fram) Du skulle ju kunna testa med att haka av multiremmen och köra en liten bit utan servo och se ifall det blir någon skillnad tänk på att generatorn inte kommer att ladda batteriet så åk inga lång vägar och att bilen kommer att bli tungstyrd men det är ingen fara om man har lite armmusklar.

Edit: Nu vet jag inte om jag har någon special servo för det fanns att få lättad styrservo till dessa bilar för min bil är något så in otroligt lätt styrd medans en annans S70 är mera trögstyrd eller om man ska säga normal :roll:

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]