Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Försöker få tillbaka kamarna till vad de än var innan jag började med mitt VVT krångel.
Bilen gick utmärkt innan, och var förvånansvärt bensinsnål, men då kamremen gått åren och något var fel på vvt drevet, fick jag lov att börja riva och byta ut vvt.
Det första bekymret kom när kamlåsningen skulle på, avgaskamen (utan vvt) stod inte i linje, det gjorde insugskamen (med vvt).
Det innebar att det omöjligen gick att få på låsningen.
Lossade då remen och vred avgaskamen i linje med delningen i toppen och monterade låsningen, även veven var låst, (biltemas låsning). Tyckte att veven låg ett halvt hack fel med den, men låsningen gick i botten, någon som använt den?
Monterade sen ihop allt och vred vvt drevet som det var monterat innan jag tog isär något (hade givetvis märkt upp allt), stoppläget 1 hack efter märket i kåpan (medurs).
Har även läst det i något inlägg här, att vvt ska kunna gå 1 hack över märket i kåpan.
Bilen gick då som ett ruttet äpple, speciellt på låga varv, dock var tomgången stabil och inga misständningar.
Kom sen över Volvos egen instruktion om hur man "nollar" vvt, där står att stoppläget ska vara vid hacket i kåpan, inte över.
Riva igen, här gången stod avgaskamen rätt, men insug fel, dock inom spelet som vvt medger, så bara att vrida rak och montera låsningen.
Ställer vvt enligt Volvo instruktion, bilen går nu som 2 ruttna äpplen, ännu sämre vid belastning på låga varv, hostar och hackar nu.
Är rädd att jag snart har en egenskapad ventilsallad, då jag laborerat med vvt och även avgassidan, dock blir de inga felkoder, förstått att de borde bli det om vvt är väldigt felställd?
Vad fan gör jag? Någon insatt?
(Har inte råd att lämna in på verkstad)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vevlåsningen fungerar utmärkt, likaså kamlåsningen.
Kammarna ska stå i linje med varandra när man nollar, oavsett VVT eller ej. Sen nollas VVT'n utifrån kammarna. Exakt hur man ska nolla VVT'n vet jag inte i huvudet, men vet att det brukar kunna vara lite småknepigt att få det rätt.
av magnus.
En sak som stör mig är att avgaskamen från början inte stod i linje. Men bilen gick utmärkt.
Det är egentligen den enda justering som jag gjort utan kamlås monterat.
Det där med vvt verkar ingen ha en aning om, knappt Volvo själva.
Sen hjälper det inte att instruktionen för nollningen är unik för -00
Från -01 och framåt är det en annan procedur. Men dreven är identiska.
Jag har letat och letat och frågat både Volvo och andra bilmekaniker, ingen ger samma svar.
Har precis fått ny information om att man kan ställa vvt så fel att den justerar till ventilsallad. Något jag från början fick veta var omöjligt.
Därför man fick lite kalla fötter nu :shock:
Användarvisningsbild
av Hasse53
magnus. skrev: Tyckte att veven låg ett halvt hack fel med den, men låsningen gick i botten, någon som använt den?
Det kanske detta som är kruxet. Följande är citat ur Haynes:
Först skall ju vevaxeln vridas lite för långt medurs(i förhållande till märkningen), sen skall vevaxellåsningen sättas in i hålet vid startmotorn, och sen skall vevaxeln vridas moturs till det tar stopp. I detta läge skall förövrigt även märke på oljepumphus och vevaxeldrev vara mitt för varandra.
Det räcker således inte med att "låsningen gick i botten".

Sen hur nollning går till är höljt i dunkel. Finns det låsstift(eller motsvarande) mellan nav på VVT-enhet och kamaxel?
av magnus.
Tycker fortfarande inte att vevlåsningen blir korrekt med märkningen på pumphus, känns ca 1/2 kugg fel, men jag använder den och utgår från att den ändå är korrekt.
Nu har jag vart isär med hela detta elände ca 10 ggr och gett upp, något är fel, men kommer nog aldrig veta vad.
Min bil går lika hur jag än sätter VVTn. Och är inte det logiskt?
Det finns inga stift, eller spår för VVT, den låser mot kamen endast med centrumbulten.
Inte heller några givare eller sensorer som säger hur VVTn står, utom kamsensorn på andra sidan motorn, den vet ju bara kamläget och antar det sitter en fungerande VVT i andra änden.
VVTn ska enligt alla källor, endast justera åt ett håll, bakåt (moturs), den ska vara i sin botten (egentligen topp)? när man lägger på remmen.
Då kan de ju inte spela någon roll var justeringsmånen ligger?
Kamarna och vev är ju låsta när man monterar VVT, den justerar bara åt ett håll, ingen sensor vet var den ligger. Jag har haft den så hela justermånen ligger långt före markeringen I kåpan, långt efter, jämt över markeringen, ingen skillnad!! Bara den är i botten när remen läggs på och allt är låst.
Men som sagt min bil går inte som den gjorde innan drevet lossades, inte heller någon skillnad vart i förhållande till markeringen jag låst vvt. Jävla elände de där.
av Triad
Hur gör du när du monterar remmen sen? Viktigt att du har alla kamdrev slacka när du monterar och justerar upp remmen. När den är spänd ska alla drev peka mot sina märkningar och vvt ska ligga i botten medurs. Efter det kan du dra åt alla drev och lossa kamlåsning.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
av magnus.
Jo jag har dreven lösa, spänner upp remmen med dem.
Men markeringarna är sedan rivning, ja 5-6 nångång inget jag ens tittar på. Har ju allt låst, men vvt ligger alltid i botten medurs ja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Märkningarna på kamdreven kan peka vart f-n som helst, spelar ingen roll så länge kammarna har varit låsta, och spännaren släppt med dreven lösa.
Sen är det bara att skruva åt dreven, ur med tolkarna, snurra runt motorn 2 varv, i med tolkarna igen och kontrollera att inget rört på sig.
Som referens pekar mitt insugsdrev 1½ kugg fel(eller något sånt...), men allt är 100% i sync, så en förståsigpåare skulle väl få en hjärtattack om denne skulle titta på märkningarna ;)
Innan kamremsbytet så stod avgasmärkningen på drevet rätt, insuget kanske 1/3e del fel, men kammarna låg bortåt 1 kugg fel, ½ kugg åt vardera håll...
Så, skit fullständigt i märkningarna på kamdreven - kamlåsningen har inte fel.

VVT'n har jag som sagt ingen koll på hur man nollar.
av magnus.
Har följt proceduren du beskriver så fingrarna blöder, skojar inte att jag gjort om det 10 ggr.
Har haft VVT överallt i förhållande till markeringarna, men alltid medurs i botten när remmen läggs på.
Inte gjort någon märkbar skillnad.
Det är nog folk som försökt göra vetenskap i onödan om dedär dreven.
Det slog mig nyligen att jag renoverade vevhuset i samma veva som 1a kamremsbytet.
Kan lika väl rubbat något där.
Så nu kör jag och inväntar felkoder istället.
Borde ju fått en på kamläget om de vore väl fel?
Men en sak ska jag göra, jämföra biltemas vevlås grundligt med ett ur en annan (märkessats), är inte överens med den och markeringen jag ser på dreven när den stoppar veven (moturs)

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]