- ons 06 apr 2016, 21:18
#1065038
Försöker få tillbaka kamarna till vad de än var innan jag började med mitt VVT krångel.
Bilen gick utmärkt innan, och var förvånansvärt bensinsnål, men då kamremen gått åren och något var fel på vvt drevet, fick jag lov att börja riva och byta ut vvt.
Det första bekymret kom när kamlåsningen skulle på, avgaskamen (utan vvt) stod inte i linje, det gjorde insugskamen (med vvt).
Det innebar att det omöjligen gick att få på låsningen.
Lossade då remen och vred avgaskamen i linje med delningen i toppen och monterade låsningen, även veven var låst, (biltemas låsning). Tyckte att veven låg ett halvt hack fel med den, men låsningen gick i botten, någon som använt den?
Monterade sen ihop allt och vred vvt drevet som det var monterat innan jag tog isär något (hade givetvis märkt upp allt), stoppläget 1 hack efter märket i kåpan (medurs).
Har även läst det i något inlägg här, att vvt ska kunna gå 1 hack över märket i kåpan.
Bilen gick då som ett ruttet äpple, speciellt på låga varv, dock var tomgången stabil och inga misständningar.
Kom sen över Volvos egen instruktion om hur man "nollar" vvt, där står att stoppläget ska vara vid hacket i kåpan, inte över.
Riva igen, här gången stod avgaskamen rätt, men insug fel, dock inom spelet som vvt medger, så bara att vrida rak och montera låsningen.
Ställer vvt enligt Volvo instruktion, bilen går nu som 2 ruttna äpplen, ännu sämre vid belastning på låga varv, hostar och hackar nu.
Är rädd att jag snart har en egenskapad ventilsallad, då jag laborerat med vvt och även avgassidan, dock blir de inga felkoder, förstått att de borde bli det om vvt är väldigt felställd?
Vad fan gör jag? Någon insatt?
(Har inte råd att lämna in på verkstad)
Bilen gick utmärkt innan, och var förvånansvärt bensinsnål, men då kamremen gått åren och något var fel på vvt drevet, fick jag lov att börja riva och byta ut vvt.
Det första bekymret kom när kamlåsningen skulle på, avgaskamen (utan vvt) stod inte i linje, det gjorde insugskamen (med vvt).
Det innebar att det omöjligen gick att få på låsningen.
Lossade då remen och vred avgaskamen i linje med delningen i toppen och monterade låsningen, även veven var låst, (biltemas låsning). Tyckte att veven låg ett halvt hack fel med den, men låsningen gick i botten, någon som använt den?
Monterade sen ihop allt och vred vvt drevet som det var monterat innan jag tog isär något (hade givetvis märkt upp allt), stoppläget 1 hack efter märket i kåpan (medurs).
Har även läst det i något inlägg här, att vvt ska kunna gå 1 hack över märket i kåpan.
Bilen gick då som ett ruttet äpple, speciellt på låga varv, dock var tomgången stabil och inga misständningar.
Kom sen över Volvos egen instruktion om hur man "nollar" vvt, där står att stoppläget ska vara vid hacket i kåpan, inte över.
Riva igen, här gången stod avgaskamen rätt, men insug fel, dock inom spelet som vvt medger, så bara att vrida rak och montera låsningen.
Ställer vvt enligt Volvo instruktion, bilen går nu som 2 ruttna äpplen, ännu sämre vid belastning på låga varv, hostar och hackar nu.
Är rädd att jag snart har en egenskapad ventilsallad, då jag laborerat med vvt och även avgassidan, dock blir de inga felkoder, förstått att de borde bli det om vvt är väldigt felställd?
Vad fan gör jag? Någon insatt?
(Har inte råd att lämna in på verkstad)