Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
Var hos bilprovningen idag och förutom 2:a på spindelled höger fick jag nedslag på bromsfördelning fram
Vä 1,6
Hö 2,5
Bak normalt

Nu till saken i fredags bytte jag hjullagret höger och tog ju således då bort bromsen. Jag separerade inte oket från fästbygeln utan släppte bultrna till fästbygeln och drog hela paketet framåt. Det krävdes wn del knackande med klubba för att få över beläggen över rostkanten på skivan och jag misstänker att de därav blev lite uppslipade. Kolven i oket fick ju också röra sig lite.
Därför tror jag höger sida blev lite "för bra" pga dett
Samtliga belägg är max 1 år gamla och är i mycket gott skick, skivorna borde gå minst 2 år till.

Funderar på att bara plocka ner vänsterbromsen och gå över skiva och belägg med polertrissa och göra en allmän översyn/uppsmörjning ?
Bilen drar inget snett alls vid inbromsning.
Senast redigerad av 1 Fritzell, redigerad totalt 0 gånger.
Är väl nästan uteslutande kärvande ok som ger svag bromsverkan om du nu inte köpt dassiga bromsbelägg... Visst, en kass bromsskiva hjälper kanske inte.

Om du kikar på vänsterskivan, båda sidor: Tar beläggen bra på hela ytan eller finns det rostiga områden/ränder? Är slitytan på skivan slät eller randig? Är det djupa spår i den så byt. Att ta bort rostkanten med en flapdisk har jag gjort emellanåt och det är bra om man inte går till överdrifter. Men jag tror knappast det tar dig genom bilprovningen som enda åtgärd.

Skulle ju kunna vara att du har lite luft vid vänstra oket också. Kanske dags att byta bromsolja. Sällan det görs regelbundet när man lämnar märkesverkstaden... :-)

Annars är det oket som trilskas. Glidbultarna och/eller kolven. Glidbultarna går att byta men är kolven angripen/gummidamasken sprucken tycker jag det är lika bra att byta hela oket. Var i så fall bara beredd på att det kan vara överjobbigt att få loss bromsrörsanslutningen.
DayDreamer skrev:Bromslangen spricker nog före innan det märks på bromsprovaren.

Ja, det tror jag med.
Det som brukar kunna visa på sunkiga slangar är att bromsen känns svampig vid hård inbromsning. En van testare/förare bör känna av det tydligt, och tycker då att bes. mannen bör ha påpekat det.
Både ok, belägg och skivor ser ut att vara i identiskt skick jag tror förre ägaren bytte rubbet.
Bromsslangen på vänster sida bytte jag i höstas faktiskt. Inga problem att få loss vid oket men vid övergång till rör fick jag kapa och kona om. Skadar ju inte att lufta en gång till.
Tror jag plockar isär och slipar upp och sätter nya glidbultar. Går det inte igen blir det väl möjligen nytt ok och skiva men då får man väl nästan byta skiva på bägge sidor..
Återkommer efter åtgärder
Ja gör en uppsmörjning av alla glid pinnar och där bromsklossen ligger mot okhållaren samt bänd försiktigt upp damasken till kolven och ge den en omgång 5-56 eller wd-40 sen tar du en rörtång eller en polygrip och klämmer in kolven. Jag gjorde så på minna bromsok bak det slutade med att kolven gick så lätt att jag kunde ta tummen och trycka tillbaks den med :D
Kan nu meddela herrskapet att länkarmen hö är bytt samt vänster bromsskiva och belägg är avhyvlade med min satineringsmaskin från jula, samt bytt ok (biltema)
Det visade sig att damasken hade delat sig hela vägen runt och fått kolven att rosta fast. Riktigt surt med tanke på att själva oket ser ut att vara max 1-2 år gammal :-/. Smörjde givetvis upp glidstagen också.
nu är bilen godkänd iallafall 2,2 i bromsverkan både höger/vänster Bild

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]