Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare

har ett väldigt jobbigt problem med min volvo c70 t5 99, hoppas alla ni kan hjälpa mig att lösa detta :)

allt började väl ett tag efter (några månader) jag hade bytt till 3" avgasrör från turbon med racekat, har satt en hylsa på bakre sonden som man gör när man byter till 3". vakuumslangar är nya, dumpventil är ny(oringal),wastegate är ny, ALU ic är ny, 3" inloppsrör är nytt, bilen är steg 3 chippad.

motorelslampan tänds vid körning och sätter felkoder enligt bild:

Bild
felkoderna släcks efter ett tag om man inte raderar dom, men dom tänds några dagar efter.

gick in i vida för att logga lambdasonderna, (främre och bakre bank 1)
tomgång
Bild
Gas/motorbroms
Bild
detta är efter jag vart ute å kört i 5min
Bild
bilen går bra i övrigt, den går inte i SAFE mode eller något sådant, jämn tomgång osv.

ja vet ej hur det skall se ut när man kollar i vida så hoppas någon kan hjälpa mig :)
får hoppas alla bilder går att se, första inlägget jag gör i jagrullar ;)

Med vänlig hälsning Mattias
Sondproblem är aldrig roliga har själv haft ett helvete med min bil.

Du måste köra med bilen i 10minuter innan sondregleringen startar sen får du absolut inte stänga av bilen för då måste du ut och åka i 10minuter igen.

Kolla LMM korektionsvärde den ska ligga på 1,00 viktigt att det inte finns något läckage på insugsidan när man kollar detta värde.
almqvistt skrev:ne dom är inte roliga...

lmm korektionsvärdet låg på 1.00, bilen var igång i 10min allt som allt iaf, men kan man se om nått är knas på dom bilderna jag har lagt upp ?

Med vänlig hälsning
På bilden att döma så ser den främre lambdasonden ut att vara helt död men det är viktigt att du måste köra med bilen på vägen i minst tio minuter innan du kollar lambdaregleringen och stäng inte av bilen utan låt den gå medans du kopplar upp datorn mot bilen. Tio minuter på tomgång tror jag inte att lambdaregleringen statar på. Gör det innan du går vidare och dömer ut sonden som det säkert inte är något fel på.
okay, bilden ja la upp under "gas" är när jag har varit ute och kört, men ska jag ut och köra med bilen utan datorn inkopplad i 10min, och sen ställa den på tomgång och koppla in datorn för att ta samma bilder som nu ? bara på tomgång alltså ?

Med vänlig hälsning
almqvistt skrev:okay, bilden ja la upp under "gas" är när jag har varit ute och kört, men ska jag ut och köra med bilen utan datorn inkopplad i 10min, och sen ställa den på tomgång och koppla in datorn för att ta samma bilder som nu ? bara på tomgång alltså ?

Med vänlig hälsning
Ja det var så jag gjorde ta en bild på när den står på tomgång och även när du gasar.
Du ser om bilen reglerar mot sonden då ECM-lambdareglering = C/L (Closed Loop). Den borde komma igång och reglera ganska omgående efter start om motorn har gått tidigare i C/L och motorn är varm.

Vad säger freeze-frame datat för när felkoderna sätts?

Edit:
Sitter din lambdasond direkt på 90 gradaren efter turbon eller sitter den längre ner mot katten?

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]