Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chevy283
#1063506
Jag har fått nåt konstigt fel på växellådsproblem det började med att pilen i instrumentet blinkade ganska ofta men inte alltid läste av felkoder o fick fram att det var fel på spjällägesgivaren, böt denna och efter det så blinkar pilen alltid.
sen en dag blev helt plötsligt tomgången väldigt hög och den verkligen slår i växeln när man drar spaken till D eller R kollade då en massa kontakter och rengjorde drog även ur kontakten till vad jag tror är tomgångsmotorn med bilen igång efter detta så känns det som att bilen startar på typ 3 eller 4 samt att pilen i instrumentet blinkar väldigt fort snudd på att den lyser konstant och efter detta går det ej heller att läsa av felkoder på växellådan med kabeln i rätt stift i sockeln så lyser dioden hela tiden.
Jag vill inte gärna behöva pröva mig fram genom att byta del för del (kan bli dyrt efter ett tag) så hoppas att det finns nån här som kan hjälpa mig att få rätsida på problemet.
Bilen är en volvo 855-94
av Stoffy
#1065356
Att pilen blinkar snabbt och att det känns som att den startar på hög växel tyder på att lådan gått in i "felsäkert läge".
Du kan prova resetta lådan genom att slå till och från tändningen fyra gånger (utan att starta motorn) och femte gången (då lyser pilen med fast sken) startar du motorn. Om man har problem med en lite halvdålig växellägesgivare kan detta problem uppstå ibland, därmed inte sagt att det är orsaken i just ditt fall.
av Chevy283
#1065790
Att reseta lådan på det viset har ej fungerat har även provat att koppla ur batteriet för att nollställa bilen men fungerar ej.
Pnp omkopplare?? Vad är det o var sitter den?
av Mvilund
#1066540
Vilka felkoder har du lyckats få ut?

kollat oljenivån i lådan?

Kan inte sätta fingret på ditt fel nu, men i automatlådan har du ett "myrbo" av kanaler i ventilpaketet.
Denna styrs av soleinoider... ventiler som är elektriskt styrda.
Om någon soleinoid har sagt upp sig kan liknande bekymmer inträffa.
dessa reglerar oljetrycket till inkoppling av växlar, hårdhet på växlingar mm
Kika även ifall du ser några skador på kabelflätan som går in i "oljepannan" på framsidan av vxl lådan. sett framifrån så sitter den mellan batteriet och kylaren typ.

Tippar på en seglad soleinoid men hoppas på vxlföraren för din skull!
av Chevy283
#1066690
Den enda felkod som var på lådan när det gick att läsa av var spjälllägesgivaren och denna är utbytt utan resultat
Inga synliga skador på kablage vare sig kring vxllåda eller styrdon

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]