Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas123
#1062813
Hejsan håller på med en 855 93:a 2,5 sugmotor.Bilen gick perfekt parkaredes en stund,sen när den skulle startas igen gick den riktigt dåligt som att den inte går på alla cylindrar hoppigt kan man säga,går inte å varva upp ibland varvar den som den ska.Jag har bytt stift å rotorn och fördelarn å tändkablar är nästan nya,kollat vacumslangar med startgas efter läkage, spraya alla tändkablar med blomspruta och kollat överslag i mörker.hittar inge tändfel på den.drar jag ur slangen som går till tryckgivaren som är bredvid fläkträlet på höger sida sett framifrån så går den bättre av nån anledning.De försvinner glykol från den lite rädd att de trycker in nån cylinder.ska bygga ihop nått så jag kan trycksätta den å kolla om de läcker å dunstar bort imorgon.Tacksam för svar om nån har varit med om nått liknande.
//Andreas
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1062840
Stinker det bensin av avgaserna eller rycker den svart när du gasar till? Det kan vara motortemp givaren som strular och skickar felaktiga signaler kolla så att tempmätaren i instrument huset går upp när motorn blir varm.
av Andreas123
#1062864
Jo jag har kollat så tempgivarn stämmer ,den stiger till normalt.de luktar avgaser inte bensin,nä den svart ryker inte,inte vitt heller direkt.Börjar vara inne på lambdasonden lite grann fel blandning.ibland går den rent å varvar normalt å normalt på tomgång sen börjar den gå dåligt igen.




DayDreamer skrev:Stinker det bensin av avgaserna eller rycker den svart när du gasar till? Det kan vara motortemp givaren som strular och skickar felaktiga signaler kolla så att tempmätaren i instrument huset går upp när motorn blir varm.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1062866
Sällan att det är något fel på lambdasonden mer troligt att det LMM men det är väl ingen LMM på dessa motorerna? Men eftersom du har en 93a så kan du ju enkelt kolla om det finns några felkoder själv bara öppna huven och leta rätt på blinkdosan (sitter på höger sidan vid spolar på fyllningen om jag minns rätt)
av Andreas123
#1062870
Diagnosen funkar sämre tyvär på den.Nä de är ingen lmm på den,temp givare är de på den.
DayDreamer skrev:Sällan att det är något fel på lambdasonden mer troligt att det LMM men det är väl ingen LMM på dessa motorerna? Men eftersom du har en 93a så kan du ju enkelt kolla om det finns några felkoder själv bara öppna huven och leta rätt på blinkdosan (sitter på höger sidan vid spolar på fyllningen om jag minns rätt)
av rid54
#1062884
Tempgivaren kan vara defekt och tror att motorn ständigt är kall.

Vad gäller kylvätskeförlust är det nog bäst att tryckprova systemet innan man börjar oroa sig för topplockspackningen.

Vad gäller topplockspackningen är det nog bäst att kompressionsprova motorn innan man oroar sig för mycket.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1062889
Det mest vanliga ställena som dom läcker kylarvätska på är antingen kylaren eller värmepaketet.
av Andreas123
#1062896
De är tempgivaren i termostat huset som styr den stiger upp i normal temp.Den har ju tempgivare vars lmm mätarna sitter normalt.ska ohm mäta givarna imorgon å se vad dom säger.
rid54 skrev:Tempgivaren kan vara defekt och tror att motorn ständigt är kall.

Vad gäller kylvätskeförlust är det nog bäst att tryckprova systemet innan man börjar oroa sig för topplockspackningen.

Vad gäller topplockspackningen är det nog bäst att kompressionsprova motorn innan man oroar sig för mycket.
av Andreas123
#1062899
Jo den borde ryka vitt om den trycker in glykol i cylindern luktar bara glykol i expansions kärlet inga avgaser.
DayDreamer skrev:Det mest vanliga ställena som dom läcker kylarvätska på är antingen kylaren eller värmepaketet.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]