Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För ett par dagar sedan fick jag problem med min V70 årsmod 1999 med motor B5252 S

Vid gaspådrag är motorn klart orkeslös och ger tydliga och besvärande skakningar eller vibrationer, beroende på motorvarvtal. Jag tolkar vibrationerna och skakningarna som misständningar. Problemet uppstår varje gång vid gaspådrag, oavsett motorvarvtal och växel, och oavsett om motorn är varm eller kall. Bilen går utmärkt bra vid konstant fart, oavsett varvtal. Tomgångsvarvtalet verkar bra, men är man petnoga så svänger det en liten, liten aning upp och ned. Felet uppkom från en dag till en annan utan att några ingrepp gjorts i bilen.

Tändstift byttes för ca 2000 mil sedan till Volvo original. Bränslefiltret har gått högst 1000 mil.

Min mekarförmåga är tillfälligt nedsatt pga rehab, så jag vore jättetacksam för tips som leder mig rakt på lösningen. Var ska jag börja söka felet? :D
Tack för så mycket för tipsen. Jag började med att kolla tändkablarna efter att ha tagit bort skyddslocket. Kablarna var rena och hela, men där var oljespill, ca 1 cm djupt, i hålet för 3:e tändstiftet.
-Här är felet, tänkte jag och gjorde rent och passade också på att kolla gnistgapet på två av stiften. Det var 1,1 mm på 3-elektrodsstift. Tyvärr hade rengöringen ingen som helst inverkan på felet. Då tog jag loss fördelarlocket, och fann elektroder som dels var eroderade, dels hade en gråaktig pålagring, och rätt mycket beläggningar på lockets insida, se bilder. Lite erosion syntes också på rotorn. Jag gjorde rent noggrant och filade bort elektrodernas pålagring. Resultatet blev en tydlig förbättring, men ändå långt ifrån bra. Nu undrar jag om ett fördelarlock med utseende enligt bilderna helt enkelt måst bytas. Vilka är kriterierna för godkänt vid inspektion av fördelare?
IMG_1767.JPG
Smuts i fördelarlock på Volvo B5252S efter 31000 mil
IMG_1767.JPG (401.1 KiB) Visad 916 gånger
IMG_1770.JPG
Beläggning på kontakter i fördelare på Volvo B5252S efter 31000 mil
IMG_1770.JPG (422.95 KiB) Visad 909 gånger
IMG_1764.JPG
Fördelarrotor före rengöring på Volvo B5252S efter 31000 mil
IMG_1764.JPG (295.85 KiB) Visad 909 gånger
IMG_1804.JPG
Rengjorda och filade fördelarkontakter på Volvo B5252S efter 31000 mil
IMG_1804.JPG (269.27 KiB) Visad 909 gånger
Tackar för tipsen Lucif3r och DayDreamer!
Frun fick spurta iväg på hojen och handla ny rotorarm och nytt fördelarlock, båda volvo original som jag nu monterat. Men tyvärr, det hjälpte inte ett dugg. Vid provkörningen var det dock tydligt att felet uppkommer först när motorn börjar bli varm.
Jag hade i början av felsökningen mätt gnistgapet på två av tändstiften till 1,1 mm trots att de bara gått 2000 mil. Det känns ju fel att behöva byta stift när de ska hålla 5000 mil, men det kanske är ett följdfel, alltså att det det stora slitaget skulle vara en följd av eroderade fördelarkontakter. Vad tror ni? Om så är fallet ska givetvis stiften bytas. Eller kan det vara något annat fel?

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]