Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740wall
Hej.

Ska eventuellt köpa en v70 GLT 99 som topplockpackningen är kass på men eventuellt toppen också. Min fråga är om en topp från en B5244S passar när det i denna jag ska kolla på har en B5254S. Är tacksam för svar så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är inte samma vad jag vet!
Har själv sökt information kring motorerna då ett motorbyte är aktuellt på en kompis bil, och tydligen finns det fler olikheter än likheter motorerna emellan än vad man skulle kunna tro!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är sällan det är fel på toppen. Det som händer är att bultarna sträcker på sig och det ej längre håller tätt. Men tänk inte ens tanken på att plana toppen, för det 'får' man inte. Dom får bågna betydligt mer än dom någonsin får planas.

Men tänk över både en och sjutton gånger innan du köper bilen.... Det är ett stort jobb som kräver specialverktyg, dyrt packningslim och dyr sotningssats, samt en rejäl dos kunskap. Sträckbultarna är allt annat än gratis också... En ungefärlig total kostnad på 3lakan, plus jobb.
Har du bara bytt en topp på en gammal rödblockare t ex och tror det är lika snabbt och enkelt(och billigt) på vitblockarna så är detta jobb inte för dig. Finns mer eller mindre inte ett skit som är lika dom emellan.

Så ja, tänk över noggrant om bilen verkligen är värd inköpspriset + ~3lakan + väldigt stort jobb. Det finns många fina exemplar för under 10bananer som det bara är att vrida om nyckeln på.
Användarvisningsbild
av Nexus
Bilen ska i princip vara gratis för jag skulle åta mig byta topp/ motor. Finns så många till salu för småpengar så det är inte värt köpa trasigt.....
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]