Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Hej med jer.

Skal snart byta kamrem och ser då att märkning på kamaxelhjul inte är på rett ställa.

Tänkar då att märkning på vevaxel är rett och låser kamaxeller bak med verktyg så dom spår i axel är vandret,
då är det vel som skal vara ? och märkning på kamaxelhjul inte då har någon betydning ?
av ThunderAce
samtliga märkningar bör vara på rätt ställe vid byte, nu kan det vara så att det skiljer ±1-2mm från själva markerigen med tanke på
att bilen är gammal och allting är inte så nytt som när det lämnade fabrik men det får inte vara helt off.

Om bilen fungerar som det skall så borde du kunna göra som du skriver för då har nån vid nåt tillfälle bytt kamrullen och satt den fel kanske?

Du ska i alla fall se till att markeringen på vevaxeln stämmer men du får snurra den ett par varv tills markering på kamaxeln är på rätt ställe
av jantt
Bilen fungerar som den skal, men märkning i hjul är helt fel. Det är flera cm som skillar. Någon må haft hjul av och satt fel på.
av jantt
Tänkar att någon måske byt packboks och inte sat hjul på rett igen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är helt rätt! Markeringarna kommer sällan där man tror dom ska vara!
Man lossar på de tre skruvarna på kamdreven, när man låst vev/kamaxlar så lägger man bara på remmen som brukligt och sedan drar man åt de tre skruvarna igen. Dra ett par kritstreck och dra runt motorn för hand ett par varv och kolla av att det ser rätt ut, om inte så får man justera igen!

Edit: Ser nu att du lagt till information, det finns naturligtvis en möjlighet att någon haft av dreven och inte fått dit dom rätt igen. Men om du byter rem så lås vev och kamaxlar, lossa skruvarna, lägg på remmen, dra åt skruvarna igen, dra runt några varv och kolla av!
Det finns en hel del information angående byte av rem om du söker på forumet, det har varit uppe tidigare!
av jantt
Ok tack.

Sätter då vevaxel på rett märke och låser kamaxel bag och sätter ny märkning på kamaxelhjul.
Bytar rem och dra vevaxel runt 2 gangar och kollar att ny märkning stemmer.
Användarvisningsbild
av Hilmer
jantt skrev:Ok tack.

Sätter då vevaxel på rett märke och låser kamaxel bag och sätter ny märkning på kamaxelhjul.
Bytar rem och dra vevaxel runt 2 gangar och kollar att ny märkning stemmer.
Nja, glöm inte att lossa kamdreven och justera!
Momentet att låsa kamaxlarna och justera på kamdreven är det inte alla som gör, men det är viktigt för motorns prestanda att kamaxlarna kommer helt rätt!
Som sagt, det har talats om förr så sök på forumet så kommer du att hitta mer nyttig information i ämnet!
Användarvisningsbild
av Hilmer
jantt skrev:Jag vil då på samma tid justera kamaxel med detta verktyg

http://www.ardideas.com/ARD-Cam-Timing- ... p_146.html

Nej, det där behövs inte alls!

*Först och främst så låser du kamdrev och vevaxel.
*Innan du demonterar den gamla remmen så passar du på att lossa de tre skruvarna på kamdreven.
*När du monterat den nya remmen med korrekt spänn (med lösa drev) så kan man dra åt skruvarna igen på kamdreven.
*Vid "behov" gör nya markeringar med t ex kritstreck!
*Demontera låsningarna på kamaxlar och vevaxel.
*Dra runt motorn för hand ett par varv för att säkerställa att allt kommit rätt.

Det finns ett mycket bra verktyg för låsning av kam/vev på Biltema.
Biltema har säkert även en Hyanes reparationshandbok som förklarar en hel del hur det ska gå till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Märkningarna på kamaxlarna kan du kasta i sjön, dom säger inte ett piss. Kamdreven är justerbara 2(!) kugg, så märkningarna kan peka vart tusan dom vill utan att kamaxlarna står fel.
Oftasts bör man vara mer orolig om märkningarna står "rätt", det brukar tyda på att någon tattare bytt rem och gått efter markeringarna.
Man behöver tolkar om det ska bli rätt, biltema har en sats för 500kr som fungerar ypperligt, har själv använt den nyligen.
Mina egna kammar var ur sync dryga 1 kugg, halvt kugg på varje axel åt varsitt håll, och markeringarna på dreven stod mer eller mindre "rätt". Nu pekar mitt insugskamdrev dryga kuggen "fel"(kanske 1kugg och 1/3e del), men kammarna står 100% rätt.

Det är ett rätt stort ingrepp på dessa bilar. Du kan kika i min projekttråd några sidor från slutet där jag böt min rem.

edit: Bör tilläggas att min bil blev att gå märkbart bättre efter allt blev rättställt, så var helt klart värt besväret.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]