Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TurboTorsken
Tjena jag har en volvo c70 -98 T5 och en morgon funkade inte centrallåset. Jag kan endast öppna passagerardörren eftersom de är den som har hål för nyckeln. Förardörren är alltså låst. De går inte öppna utifrån eller inifrån, inte heller genom att dra upp den lilla "låspluppen". Knapparna för att få upp bagageluckan, tanklocket och att låsa hela bilen funkar inte heller. Min fråga här är, är centrallåset helt kaputt och isf hur får man bort dörrsidan på en låst dörr. Nån som vet om det går att "bryta sig in" i bilen på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Att knapparna till centrallåset, tanklucka och bagageluckan inte funkar beror nog på att bilen är låst för inte skulle det var någon ide att låsa bilen om man bara krossade rutan och sen trycker på lås upp knappen i bilen.

Kolla så att säkringarna är hela.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bara ett par huvudsäkringar också men då borde något annat inte fungera. Motagaren till fjärrdosan kanske har lagt av, men jag är osäker på om alla dörrar ska låssas upp när du endast låser upp pasagerardörren.
av TurboTorsken
Ska besiktiga bilen idag är de tänkt. Men frågan är om dom ens kommer försöka besiktiga den eller om bara kastar ut mig :wink:

Nån som har nån mer idé om dörren?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det har inte framgått... Startar och går bilen som den ska? Inget larm som gått?
Får inte riktigt ihop din beskrivning... Fjärrkontrollen gör inte ett skit, du kunde låsa upp passagerardörren med nyckeln(uhm, har c70 låskolven i passagerardörren..? S/V70 har i förardörren), knapparna för clåset, tank och baklucka gör inte ett skit, och det funkar heller inte att öppna med inre-/yttre handtaget eller dra upp låsplutten. Fungerar elhisspanelen?
Att handtagen och låsplutten inte fungerar är normalt, då dörren är i sitt dead-lock läge, vilket just förhindrar det. Men tankluckan borde gå att öppna även om bilen är låst.
Om du trycker på clås knappen på passagerardörren, reagerar motorn i förardörren då? Det bör höras.

Du kommer garanterat, 1000%, få nedslag på att dörren inte går att öppna varken utifrån eller innifrån, speciellt eftersom det är förardörren...
av TurboTorsken
Bilen går prima, inget annat som krånglar.
Låskolven ska sitta i förardörren igentligen men min bil är ett litet klåpbygge där dom har använt dörrar från en högerstyrd. Så allt blir lite tvärtom. Elhissarna funkar, antar att dom gör de för att dom inte har nått med centrallåset å göra.
Det är helt knäpptyst i bilen när man klickar på nån utav clås knapparna.

Självklart gick inte bilen igenom, men de va bara dörren som behövde åtgärdas. Allt annat va perfekt. Besiktningskillen fick ju prova på lite akrobatik när han skulle klättra över till förarplatsen. Men han fastnade nog inte för de :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ah ok, tyckte det lät konstigt med kolv på passagerardörren :P

Ok, ja om elhisspanelen fungerar så bor vi kunna utesluta kortslutning/totalt kabelbrott mellan dörr och kupé iaf...

Jag tror du blir tvungen att slita bort dörrsidan på förardörren... Det är ju mindre kul att göra med dörren stängd men...
Om det är som på vanliga s/v70, vilket det bör vara, så måste du bort med torx-skruven som sitter under en liten plastlucka brevid elhisspanelen, bort med sargen runt handtaget(den brukar kunna sitta rätt duktigt), samt bort med täcklocket för backspegeln.
Sen är det bara att rycka i nederkanten av dörrsidan och dra upp den.... Enkelt med dörr öppen, säkerligen omständigt med dörren stängd... :roll:
Sen får du väl försöka pilla manuellt på låskistan och hoppas på att den behagar släppa taget och öppna dörren...
av TurboTorsken
Man har ju påsklov nu så efter en tur på elmia ska jag ge mig på de. Tänkte att man kunde ta bort sätet och sen bort med hela instrumentbrädan. Mkt jobb men de blir ju förhoppningsvis lite lättare att komma åt dörren.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]