Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Forumets sök funktion hjälpte mej inte, så jag vågar mej på ny tråd. I all korthet, Jag har en -98, V70 4x4 italiensk R med 2.0L motorn i, som har varit länge ett projekt sen fanet skar tackvare hål i oljetråget. Nångång skaffade jag en 2001 t5 motor till den. Försäljaren på demia sade att det bara var att kasta över insugserien osv. och det fungerar, han hade nämligen gjort så själv. Men nu när jag skall bli av med projektet mitt, så har köparen tvivlat på den saken. Vad säger ni, finns det några erfarenheter av en dylig operation?
Det går nog inte om du nu inte byter hela styrsystemet till motorn, 98 motorn har M4.4 och T5 motorn från 01 har ME7 samt att T5 motorn är nyare vilket betyder elektroniskt gasspjäll, VVT och en massa andra givare som M4.4 bara kan drömma om...
Måste väl vara svårare att göra tvärtom, alltså att försöka anpassa en äldre motor till ett nyare styrsystem med fler givare än vice versa? Om man har två kompletta motorer så är det väl bara att använda de givare man behöver och flytta över/byta t.ex gasspjäll till ett vanligt analogt. Eller gör jag någon fundamental miss här? Tänker väldigt spekulativt :oops:
Du kan använda dig av 01ans block och.... det är väl allt, bolt on iaf... Jag tror inte ens toppen passar mot gamla insuget., och gör det det så lär du ändå svetsa VVT'n och sånt skit...

Sen har vi ju det lilla problemet med att du inte FÅR byta till annan motor i din bil.... :roll:

edit: Motorn kommer förövrigt gå skit med M4.4 som är anpassad för en 2.0a.
Går och går... Man får stumsvetsa vvt och fixa mappning eller anpassat chip. Resten passar (med mer eller mindre vilja, det är genomförbart iaf...)

Lättast är att sälja motorn och köpa en utan vvt, blir bättre med mindre jobb.
Man lär väl ändå få byta ut motorns hela kabelstam då det är individuella tändspolar på 99- för inte går det väl att sätta fördelare på en 99-? Samt att vissa signaler är helt annorlunda mot M4.4 som tillexempel bakrelambdasonden, kamaxelgivaren.
Lucif3r skrev:Jodå day, det går fint att montera fördelare på 99-. Bara ta bort plastlocket och bulta dit skiten 8)
På sin höjd att man ev. behöver fästet som är skruvat i kamaxeln också, men vad jag förstått är det ingen skillnad på den delen.
Ok då är det bara att smacka dit den :)
Tack för alla dessa svar, har varit lite yrsel här på främsta linjen så har inte hunnit läsa här, fast lite krypterat var svaret välan. Så, om jag förstått er rätt, så borde det fungera med att flytta över kabelserien (och insuget förstås etc.) från gamla motorn till nya? Och om motorbyte, så här i Finland är det ända saken som är lättare än dit i Sverige angående bilbygge, så det är fullständigt lagligt :)
Rent fysiskt går det som sagt... men bilen kommer gå skit eftersom du inte har programvara anpassad ens i närheten av en 2.4a.
Hade du haft en 2.3a så hade det funkat skapligt, dock långt ifrån bra, men 2.0orna har så mycket andra parametrar jämnfört med storebröderna att dom är mer eller mindre totalt inkompatibla med varandra.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]