- mån 14 mar 2016, 14:27
#1058041
Tvivlar starkt på att det är vol-fcr som medföljer. vol-fcr kostar en halv skjorta(ca 1500 om jag minns rätt). Det är troligen ett generellt program som säkert inte fungerar som det ska på våra bilar. Dom är väldigt speciella...
Hälften av funktionerna är inte ens möjligt på våra bilar via diagnosuttaget utan att modifiera styrboxen så den startar i programmeringsläge.
"- Justera tomgång, CO, tändförställning, blandning,mm " <- glöm det.
"- Läsa aktuella mätvärden såsom: varvtal, motortemp. Insprutningstider, lambdasign.mm (Live data)" <- Vissa värden går att läsa ut, men det är inte reliabelt. Insprutningstider kan man inte läsa, faktiska värden från lambdan kan man heller inte läsa, utan det är mer ett uppskattat värde.
Ovanstående gäller vol-fcr alltså. MotronicSuite kan läsa det mesta, men inte "live" så att säga. Det loggas på en fil som sen måste översättas, men det kräver modifierad styrbox.
Slutligen så är protokollet i M4.4 åt helvete för långtsamt för att kunna få exakta mätningar.
Mitt tips: Kika på ebay eller nått och köp en KKL 409.1 kabel för knappa hundringen, och "leta reda på" vol-fcr på google eller nått *host*
Btw... Vad är det för bil/motor du ska läsa? Samt vilka koder(motor, abs, srs osv)? Har du t ex en 850T5 med M4.3 behöver du enbart vol-fcr för att läsa ABSen, det samma gäller 10v motorn. Motorkoder blinkas ut med hemmabyggd diod för en 10a.
850GLT 96-, samt alla 20V S/V70(upp t om 98), måste man därimot ha vol-fcr för samtliga koder.